Bezpieczne dowozy
Według ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce jest prawie 70 tys. placówek gastronomicznych (stałych i sezonowych). Z powodu epidemii koronawirusa wszystkie musiały się zamknąć. Teraz mogą działać wyłącznie w dowozie. Aby rozwiać ewentualne obawy przed skorzystaniem z opcji dowozów eksperci gastro-kurierskiej firmy Stava i Związku Pracodawców HoReCa opracowali rekomendowane standardy bezpiecznej dostawy posiłków.
– To zestaw zaleceń, które pozwolą zachować bezpieczeństwo wszystkich osób zaangażowanych w proces dostawy: obsługę restauracji, kurierów i konsumentów wyjaśnia – Paweł Aksamit, prezes firmy Stava. – Standardy zostały stworzone przy współpracy z konsultantami do spraw bezpieczeństwa żywności i mikrobiologami. Spotkały się też z uznaniem Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Celem akcji #bezpiecznedowozy jest edukacja rynku i dzielenie się dobrymi praktykami.
Kodeks dla kuriera
Kodeks dobrych praktyk dla sektora delivery obejmuje wszystkie etapy pracy kurierów, dostarczających posiłki. Pierwszy punkt to obowiązkowa samokontrola stanu zdrowia przed rozpoczęciem pracy: pomiar temperatury, oświadczenie o braku innych objawów infekcji i braku kontaktów z osobami zakażonymi. Kolejny etap to bezkontaktowy odbiór posiłku z restauracji. Według zaleceń obsługa lokalu powinna umieścić posiłek w „strefie buforowej”, czyli w innym pomieszczeniu niż pracuje personel lub w bezpiecznej od niego odległości – w miarę możliwości 4,5 m. Kurier odbiera posiłek ze “strefy buforowej” po jej opuszczeniu przez obsługę.
Eksperci rekomendują też bezkontaktowy – w miarę możliwości – odbiór posiłków przez klientów. Zalecane jest płacenie za zamówienie on-line lub kartą. Kurier zostawia posiłek i terminal płatniczy konsumentowi, następnie oddala się na bezpieczną odległość czekając, aż klient dokona płatności kartą i zabierze posiłek.
– Zalecamy przekazywanie posiłków na zewnątrz budynków, aby uniknąć ryzyka przenoszenia wirusa poprzez przebywanie kurierów z innymi osobami w ciasnych pomieszczeniach, czyli w windach, na klatkach schodowych – dodaje Paweł Aksamit.
Dezynfekcja pojazdów oraz całego wyposażenia kuriera powinna się odbywać przed każdą zmianą, a niektórych elementów, jak np. terminale płatnicze, po każdym kontakcie z klientem. Zalecana jest także częsta dezynfekcja rąk (po każdym kontakcie z takimi powierzchniami jak klamki, terminale).
Dowozy we franczyzie
Rozwijająca się we franczyzie firma Stava zajmuje się dostawami posiłków z lokali gastronomicznych do klientów. Ma obecnie 28 oddziałów i chce rozwijać sieć w miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców. Według wyliczeń franczyzodawcy, na otwarcie oddziału wystarczy 50 tys. zł, z czego wymagany kapitał własny to 20 tys. zł, reszta może pochodzić z dofinansowania. Wydatki początkowe to przede wszystkim zakup pojazdów oraz wyposażenia dla kierowców, m.in. smartfonów, terminali płatniczych, toreb termicznych. Jednak franczyzobiorca nie musi kupować samochodów – może skorzystać z opcji najmu długoterminowego.
Licencjobiorcy Stavy mogą też liczyć na kompleksowe szkolenia. Poznają na nich zasady funkcjonowania oddziału i uczą się, jak wygląda praca na poszczególnych stanowiskach: dostawcy, koordynatora, sprzedaż usług. Wspólnie z licencjodawcą odbywają też spotkania z restauratorami w swoim mieście i podpisują pierwsze umowy. Później już samodzielnie muszą dbać o poszerzanie liczby kontrahentów. Stava udostępnia im oprogramowanie, na bazie którego opiera się praca kurierów, przyjmowanie i realizacja zamówień. Wraz z rozbudową bazy klientów franczyzobiorca powinien inwestować w rozwój swojego oddziału – powiększenie floty i liczby kurierów.
WIZYTÓWKA FIRMY STAVA
Sieć franczyzowa z branży gastro-kurierskiej.
- 28 oddziałów
- kwota wejscia w biznes: 50 tys. zł

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Stava wycenia rynek dowozów jedzenia, a Xtreme Fitness Gyms podpisuje Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. Przegląd tygodnia 20-27 kwietnia.
Styczniowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży!
Targi Franczyza tuż tuż. Wśród licznych wystawców, obecnych 19-21 października w Pałacu Kultury i Nauki, najliczniej reprezentowaną branżą – jak co rok – będzie gastronomia.
W październikowym numerze miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" prezentujemy topowe franczyzy 2023. Poza tym przedstawiamy pomysły na biznes idealne dla kobiet. Do czasopisma dodajemy też prezent – bilet na Targi Franczyza.
Stava proponuje nowy model współpracy – dla inwestorów, którzy wolą mniej angażować się w prowadzenie biznesu.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

O tym, dlaczego Xtreme Fitness Gyms stawia na wolnostojące kluby, opowiada Filip Puchalski, Commercial Director marki.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Iwona Korneluk 15 lat temu otworzyła swój pierwszy sklep pod szyldem Moodo. Jak jej się współpracuje z marką?
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali