Borys Szyc: Teatr jednego start-upu
 
                                                                        Jak pan wpadł na stworzenie TheMuBa? Teatr Telewizji już nie ma takiej siły, jak kilka lat temu, więc uznał pan, że to doskonały czas na coś nowego?
Borys Szyc.: Kilka lat temu, na strychu w domu, zapisywałem na tablicy różnorodne pomysły. Jednocześnie obserwowałem stopniowy upadek Teatru Telewizji, a z drugiej strony wzrost zainteresowania treściami w internecie. Te wątki zaczęły mi się układać w jedno i tak powstała „TheMuBa”.  
Skąd ta nazwa?
B.S.: To pierwsze sylaby od słów „Theatre”, „Music”, „Ballet”, bo takie produkcje chcemy pokazywać na platformie.  
Wydaje się, że nazwisko Szyc otwiera sporo drzwi. Tymczasem chętnych do udziału w projekcie nie było łatwo znaleźć. Jak udało się panu zdobyć potrzebne pieniądze?
B.S.: Pokazywałem projekt w różnych gremiach, ale przy każdej współpracy musi pojawić się oprócz oczywistych spraw formalnych, rodzaj chemii między ludźmi. 
Trio: Borys Szyc, Jarosław Kuźniar i Marek Maślanka to kombinacja doświadczeń artystycznych, znajomości nowych technologii oraz biznesu. Jak wam się współpracuje? Czego się od siebie uczycie? Jak dzielicie się obowiązkami?
Marek Maślanka: Borys odpowiada za kwestie artystyczne, Jarek –  za nowe technologie i komunikację, ja spinam projekt pod względem biznesowym. Założyliśmy, że do końca 2018 roku będziemy na etapie testów, jak w każdym start-upie. Chcemy sprawdzić formułę nie tylko naszej współpracy, ale także oczekiwań odbiorców, teatrów i instytucji współpracujących – wtedy odpowiemy sobie na strategiczne pytania.
Spółka zawsze niesie za sobą pewne ryzyko. Nie obawiacie się, że na pewnym etapie może dojść do poróżnień? 
Jarosław Kuźniar: Oczywiście, mamy tego świadomość. Tym bardziej że rynek internetu, odbioru treści „on demand” (na żądanie – przyp. red.) zmienia się bardzo dynamicznie, więc i my musimy elastycznie podchodzić do wielu decyzji, które podejmujemy.
Sam proces założenia platformy internetowej nie jest prosty. Jak wyglądały etapy przygotowań? 
M.M.: Równolegle rozmawialiśmy z teatrami na temat współpracy, wykorzystania praw autorskich, możliwości terminowych. Do tego doszło przygotowanie techniczne platformy, wybór operatora, a także promocja, komunikacja, dotarcia do odbiorców. Kilka miesięcy wytężonej pracy zespołu, aby 4 września 2018 roku Borys mógł ogłosić start TheMuBa.  
 
Bilet to spory koszt? 
M.M.: Obecnie to 24,90 zł przy wersji LIVE i 19,90 zł przy odtworzeniach, za dostęp 72h. 
 
Jak zamierzacie zarobić? Subskrypcjami czy też biletami na każdy spektakl? 
M.M.:  Do końca roku ustaliliśmy system „pay per view”, czyli od emisji LIVE materiał nagrany jest dostępny przez 72h na platformie. I tak jeden raz w miesiącu. Obecnie zastanawiamy się nad różnymi formami abonamentowymi i pay per view. To też wiąże się z inną konstrukcją umów o prawa autorskie i wykonawcze, więc musimy rozważać wielu aspektów przy podejmowaniu decyzji o zmianie modelu. 
 
Porozmawiajmy o ryzyku... Nie boicie się zarzutów, że „kanibalizujecie” teatr? Komentarzy, że udostępniacie widzom narzędzie, które nie dostarczy głębokich emocji?
B.S.: Takie rozmowy toczyliśmy z kilkoma dyrektorami teatrów. Obawiali się, że możemy im zabrać widownię. My jesteśmy zdania, że się uzupełniamy, a nawet wzajemnie na siebie pozytywnie wpływamy. Polacy mieszkający za granicą i tak nie mają dostępu do teatru stacjonarnego, chyba że ten przyjedzie z występami gościnnymi. A my umożliwiamy dostęp do kultury osobom z całego świata. Szczególnie że pokazujemy także kulisy, rozmawiamy z aktorami za kulisami itd.  
Z myślą o jakiej grupie docelowej postanowiliście założyć serwis? 
J.K.: Zależało nam na dotarciu do szerokiego grona odbiorców kultury i sztuki, którzy korzystają z nowych technologii, a także Polaków, którzy obecnie mieszkają za granicą.
Ilu użytkowników założyło już konto w serwisie? 
M.M.: Zarówno te dane, jak i dotyczące oglądalności zachowujemy dla siebie i naszych partnerów. Na podsumowanie przyjdzie jeszcze czas.  
Rozmawiała Maryla Pałasz
Fragment wywiadu opublikowanego w numerze 1/2019 miesięcznika "FRANCHISING".
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
 Postawiliśmy  na naturę
                                                /21.12.2024
                                             
                                                Postawiliśmy  na naturę
                                                /21.12.2024
                                            
                                            Stworzyli glamping, czyli alternatywną formę wypoczynku zapewniającą bliski kontakt z przyrodą. Ilona Wrońska i Leszek Lichota zapewniają, że ich Forrest Glamp to idealne miejsce, aby nabrać dystansu i zapału do pracy.
– Zainwestowałem w branżę kosmetyczną, ponieważ wiem, jak powinien dbać o siebie prawdziwy facet. Proponuję takie produkty, po które sam sięgnąłbym bez wahania – mówi Artur Szpilka, jeden z czołowych polskich bokserów.
– Od zawsze chciałam być niezależna i mieć swoje pieniądze. W liceum namówiłam koleżankę i zatrudniłyśmy się na pół etatu na poczcie jako sprzątaczki. Niestety, szybko nas wywalili, bo kompletnie nie umiałyśmy sprzątać – mówi Grażyna Wolszczak, aktorka i współwłaścicielka Teatru Garnizon Sztuki.
W The Protocol School of Poland założonej przez dr Irenę Kamińską-Radomską, mentorkę znaną m.in. z programu telewizyjnego „Projekt Lady”, przedsiębiorcy podczas szkoleń dowiadują się, jak dzięki etykiecie biznesowej szybciej osiągnąć zamierzone cele.
– Na sukces w branży muzycznej składa się wiele części składowych. Jedną z nich jest szacunek do pracy, współpracowników i odbiorców – podkreślają Tomasz Szczepanik, lider zespołu Pectus oraz Monika Paprocka-Szczepanik, menedżerka grupy.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
 Stawiam na Mrówkę
                                                /28.10.2025
                                             
                                                Stawiam na Mrówkę
                                                /28.10.2025
                                            
                                            Po powrocie z USA Adrian Luźny stanął przed wyborem – praca na etacie w korporacji czy własny biznes. Wybrał współpracę z PSB Mrówka i dziś prowadzi dwa sklepy w Poddębicach i Łęczycy, pokazując, że przemyślana strategia i wsparcie sieci mogą przynieść realny sukces w handlu detalicznym.
Podczas Targów Franczyza 2025 poznaliśmy laureatów konkursu Top Franczyzobiorca. Nagrodzeni udowadniają, że sukces we franczyzie to nie tylko wyniki finansowe, ale także pasja, konsekwencja i umiejętność inspirowania innych.
W Pałacu Kultury i Nauki odbyły się Targi Franczyza. Przeczytaj relację z tego wydarzenia, zainspiruj się i wybierz biznes dla siebie!
Targi Franczyza 2025 w Pałacu Kultury i Nauki to miejsce, gdzie pomysły na własny biznes nabierają realnych kształtów. Śledź naszą relację i przekonaj się, dlaczego warto być tam osobiście!
Sushi Bistro wprowadza zmiany w menu i chwali się wzrostami sprzedaży.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...
 
                