Jazda po zyski

Roland Mrugowski na samochodach „zjadł zęby”. Od 1998 roku prowadzi serwis blacharsko-lakierniczy w Bydgoszczy. Od lat jest autoryzowanym partnerem Peugeota i Toyoty.
– Współpracowałem regularnie z dealerem Toyoty, firmą Jaworski Auto – opowiada. – Sześć lat temu właściciel zaproponował mi, abym rozszerzył swój biznes i dołączył do sieci wypożyczalni aut Rentis. Zgodziłem się.
Najpierw rozbudował sieć w województwie kujawsko-pomorskim. Współpraca układała się na tyle dobrze, że od czerwca tego roku został także partnerem Rentis na Wielkopolskę. W obu regionach ma teraz 10 wypożyczalni. W sumie dysponują flotą około 100 aut: to toyoty, bmw, volkswageny, lexusy. Są wśród nich zarówno auta o średnim standardzie, jak i te bardziej luksusowe. Część samochodów jest wynajęta od centrali, około 20 proc. należy do franczyzobiorcy.
– Nasze biura mieszczą się np. w hotelach, ale też na lotniskach, jak w Bydgoszczy i Poznaniu – mówi Roland Mrugowski. – W wakacje, które są dla nas szczytem sezonu, samochody trzeba rezerwować z wyprzedzeniem. Nasi klienci to zagraniczni turyści, ale również Polacy mieszkający za granicą i przyjeżdżający na urlop do Polski. Współpracujemy także z firmami ubezpieczeniowymi, w ramach usług assistance.
Marsz na wschód
Rentis, działający wcześniej pod nazwą Global Rent a Car, to wspólne przedsięwzięcie dealerów Toyoty i BMW. Ma w tej chwili ponad 60 punktów partnerskich. Zdecydowaną większość w Polsce, ale w ubiegłym roku powstały też placówki w Czechach, a wiosną tego roku na Litwie. Ten ostatni, wschodni kierunek to obecnie główny cel ekspansji firmy.
– W tej chwili naszą najpilniejszą potrzebą jest rozbudowa sieci w województwie podlaskim oraz w okolicach Białegostoku. Wschodnia Polska jest dość słabo zagospodarowana przez firmy z branży, dlatego chcemy to zmienić. Ułatwiłoby nam to też znacznie współpracę z partnerami z Litwy – nie ukrywa Agnieszka Drzymała-Feć, dyrektor sprzedaży w Rentis.
Przy wyborze franczyzobiorców Rentis nie ogranicza się tylko do osób, związanych z branżą samochodową. Ma jednak pewne wymagania.
– Dobrze, żeby taka osoba miała już doświadczenie w biznesie, ponieważ łatwiej jej będzie prowadzić dokumentację, zrozumieć pewne mechanizmy. Doskonale, jeżeli byłaby związana z sektorem usług, ponieważ wtedy rozumie również specyfikę działań marketingowych – wylicza Agnieszka Drzymała-Feć. – Powinna znać język angielski na poziomie umożliwiającym swobodną komunikację. Więcej wymagań formalnych nie mamy, zresztą tak naprawdę wszystko zależy od komunikatywności, zaangażowania. Potrzebna jest swoista zaradność, znajomość lokalnego rynku i samodzielność w poszukiwaniu klientów. Choć oczywiście my ze swej strony także udostępniamy bazę klientów i zleceń.
Biuro i flota
Minimalna kwota, potrzebna na start wypożyczalni, to według licencjodawcy 50 tys. zł. Przede wszystkim trzeba znaleźć miejsce na biuro i dysponować parkingiem. Dobre lokalizacje to lotniska, okolice dworców, hotele. Lokal trzeba oznakować logo firmy, wyposażyć w sprzęt biurowy. Koszt adaptacji to około 10 tys. zł. Oczywiście konieczna jest flota samochodowa – wystarczy 10 aut. Samochody wypożycza franczyzobiorcom centrala, koszty wahają się od 1 tys. zł do 4,5 tys. zł, w zależności od wielkości auta. Za przystąpienie do sieci płaci się 5 tys. zł., miesięczna opłata franczyzowa to 10 proc. od obrotu, a marketingowa 1 proc.
– Jeśli mamy dobrze zlokalizowany punkt, w dobrym regionie, to samochód od razu w pierwszym miesiącu zaczyna na siebie zarabiać – mówi Roland Mrugowski. – Na pewno po roku działalności można już mówić o zwrocie inwestycji.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Franczyzodawca Travelplanet.pl zapewnia, że najlepsze salony sieci generują sprzedaż na poziomie 10 mln zł rocznie.
Paulina Młynarska mieszka na stałe w Grecji, prowadzi autorskie warsztaty „Miejsce Mocy”, na których łączy jogę ze zwiedzaniem. W tym roku rusza z nowym projektem – Villą Tatrą na Krecie, która już niedługo przywita pierwszych turystów.
Do sieci Wakacje.pl mogą przystąpić zarówno właściciele nowo otwieranych salonów, jak i agenci działający już pod innym szyldem.
Sytuację branży nieco poprawiły wakacje, ale mimo to nadal panuje w niej duża niepewność. Właściciele hoteli obawiają się ponownego zamknięcia.
Chętnych na glamping, czyli luksusowy kemping, nie brakuje. Wciąż niewiele osób decyduje się jednak otworzyć taką działalność.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

O wygodę i dyskrecję najłatwiej na własnym podwórku. Dlatego Laser On The Way szybko zyskuje zwolenników. Na czym polega ten koncept?
Zabezpieczenie antykorozyjne pojazdów to praca, przy której trzeba się napocić, ale nagrodą są wysokie marże. Jak wejść w ten biznes?
Homla chce powiększyć swoją sieć. Szuka franczyzobiorców zainteresowanych otwarciem sklepu marki w miastach powyżej 30 tys. mieszkańców.
Przejście z pracy na etacie do prowadzenia własnej działalności to decyzja wymagająca odwagi. Kasper Serafiński, właściciel sklepu Powered by Kramp, długo zastanawiał się, czy jest gotowy.
Iwona Korneluk 15 lat temu otworzyła swój pierwszy sklep pod szyldem Moodo. Jak jej się współpracuje z marką?
POPULARNE NA FORUM
Wakacje.pl czy się opłaca
Zastanawiam się nad franczyzą z wakacji.pl Byłby to drugi punkt tej sieci w moim mieście (200 tys. mieszkańców), lokal zwykły (nie w galerii handlowej) ale przy kilku...
Własny ośrodek wypoczynkowy nad morzem :)
ej Forumowicze! Od paru lat z mężem zastanawialiśmy się nad zakupem bądź wybudowaniem własnego ośrodka wypoczynkowego nad morzem, nic wielkie taki mini pensjonat 20-30...
Czy warto zainwestować w pensjonat, apartamenty?
Pewnie, że tak. Własny apartament to bardzo fajna sprawa, gdyż o każdej porze roku pojechać sobie możemy do niego i odpocząć od codziennych obowiązków. Z drugiej...
Global CFM Rent a Car - jakie są wasze opinie?
Wynająłem samochód na kilka dni za 360 zł przez internet. Na drugi dzień pojechałem po odbiór na drugi koniec miasta i dowiedziałem się, że rezerwacja została...
Kajaki, tratwy, namioty - podróżowanie
Możecie pochwalić się miejscami do których udajecie się na wypoczynek ?
Global CFM Rent a Car - jakie są wasze opinie?
Witam, jestem kolejnym klientem oszukanym przez Global. Mechanizm juz opisany wczesniej przez innych na forum. Chetnie przystapie do pozwu zbiorowego lub zawiadomienia o...
Pensjonat - warto czy nie?
Największą rolę odgrywa miejsce. Jak jest miejsce turystyczne to zawsze ma sens.
Global CFM Rent a Car - jakie są wasze opinie?
Firma Global Rent a Car to najwieksze oszustwo z jakim sie spotkalam w moim 34 letnium zycziu. Wypozyczam z mezem samochody pare razy jesli nie wiecej w roku w roznych krajach...