Polka potrafi
Detal Dzisiaj prezentuje polską sieć sklepów spożywczych Polka. Sieć powstała na przełomie lipca i sierpnia 2001 roku. Należała do niej grupa kupców ze Sklepów Familijnych. Gdy po tzw. wrogim przejęciu rozpoczął się rozpad tamtej sieci, pewien jej odłam, z była prezes Sklepów familijnych Małgorzatą Więch, uznał, że pora zorganizować się od nowa. W połowie maja 2002 roku Polka miała już 42 sklepy. Ich liczba nadal rośnie. Pod koniec roku może być ich już około 100.
Sieć działa w trzech regionach: świętokrzyskim, podlaskim i łódzkim. Regionami zarządza Regionalna Rada Kupców złożona z 5-7 przedstawicieli środowiska. Piotr Zając, dyrektor ds. rozwoju sieci Polka wypowiada się na ich temat: - Rola rad regionalnych warta jest podkreślenia jako demokratyczna przeciwwaga dla zarządu sieci.
Sieć zorganizowana została na zasadach franchisingu. Kupiec wchodzący do Polki musi zaakceptować umowę i metody zarządzania. Zostały one ujęte w „Księdze Standardów”. Na ponad 100 stronach zapisane są nie tylko reguły postępowania, ale także procedury ich wprowadzania. W dokumencie zawarte są też różne warianty, przewidziane na poszczególne sytuacje, sformułowane tak aby nadawały się do zastosowania w praktyce.
70-80 procent zaopatrzenia sklepów Polki odbywa się centralnie, kupcy uzupełniają ten zestaw przez indywidualne kontraktowanie zakupów warzyw, pieczyw i wędlin. Ponieważ Polka działa w regionach niezbyt zamożnych przeważają towary ze średniej i dolnej półki.
Pierwszą korzyść kupcy Polki odnoszą jako grupa zakupowa, sprawna w negocjacjach z kilkudziesięcioma dostawcami, producentami i hurtownikami. Dokładna analiza asortymentu szybko doprowadza do wyeliminowani towarów słabo rotujących.
Już niedługo sklepy Polki połączy sieć komputerowa. Przygotowano dla niej specjalną wersję programu „Small Business” z rozbudowaniem elementów służących do obserwacji asortymentu i jego analizy. Gdy wprowadzony zostanie podpis elektroniczny za pośrednictwem sklepowych komputerów będzie można błyskawicznie dokonywać zamówień i realizować płatności.
Sieć wydaje gazetkę reklamową w nakładzie około 1000 egzemplarzy na sklep. Koszty druku i dystrybucji pokrywają producenci. Centrali Polki udało się wynegocjować także, że część z opłat koncesyjnych za handel alkoholem - ostatnio podwyższonych – pokrywają jego dostawcy. Polka prowadzi bogaty program szkoleń dla sprzedawców i osobny dla właścicieli sklepów.
Sklepy Polki wyróżniają kąciki „coś na śniadanie” i „coś na obiad”, mają je wszystkie sklepy wzorcowe. Pomysł sprawdza się znakomicie. Dla przykładu zaprezentowany został jeden ze sklepów. Przy 120 mkw osiąga obroty rzędu 200 000 złotych miesięcznie. W najbliższym czasie zostanie powiększony o kolejnych 80 mkw.
Do tej pory nie zdarzył się przypadek wystąpienia z sieci. Długa jest natomiast lista osób chcących do niej przystąpić.
Więcej:Detal Dzisiaj, 20 czerwca 2002
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– To nie jest tylko praca z parą młodą czy rodzicami pary młodej. To też praca ze wszystkimi ludźmi, którzy w tej branży pracują. I z każdym trzeba się dogadać – mówi Justyna Grzymała, wedding plannerka.
Franczyzodawca Fit+ postawił na ambitne tempo – co miesiąc chce podpisywać co najmniej jedną nową umowę franczyzową. Jak dotąd skutecznie realizuje założony plan.
Do 60 tys. zł na otwarcie placówki partnerskiej – Alior Bank kontynuuje wsparcie dla przedsiębiorców.
O wygodę i dyskrecję najłatwiej na własnym podwórku. Dlatego Laser On The Way szybko zyskuje zwolenników. Na czym polega ten koncept?
Zabezpieczenie antykorozyjne pojazdów to praca, przy której trzeba się napocić, ale nagrodą są wysokie marże. Jak wejść w ten biznes?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Homla chce powiększyć swoją sieć. Szuka franczyzobiorców zainteresowanych otwarciem sklepu marki w miastach powyżej 30 tys. mieszkańców.
Przejście z pracy na etacie do prowadzenia własnej działalności to decyzja wymagająca odwagi. Kasper Serafiński, właściciel sklepu Powered by Kramp, długo zastanawiał się, czy jest gotowy.
Iwona Korneluk 15 lat temu otworzyła swój pierwszy sklep pod szyldem Moodo. Jak jej się współpracuje z marką?
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...