Bariera 100 tysięcy złotych
Istniejąca w Polsce oferta sieci franchisingowych pozwala biorcy licencji wystartować z biznesem z różnych poziomów finansowania: od 2 tysięcy do 2-3 mln. zł. Rozstrzał pomiędzy najniższą, a najwyższą sumą inwestycji w placówkę jednego ze 170 systemów jest więc olbrzymi, każdy kto dysponuje wolnymi środkami może znaleźć coś dla siebie. Najdroższe są stacje benzynowe. Więcej trzeba zapłacić za uruchomienie i zakup licencji franczyzowej restauracji McDonald’s, potrzeba prawie 1 mln zł. Zamożni pasjonaci win za około 300 tys. zł mogą się stać właścicielem ekskluzywnej piwnicy – sklepu pod szyldem . Do najtańszych zalicza się drobne usługi, np. licencja Modry Słoń to wydatek około 2 tys. zł oraz drobny handel, np. licencja na punkt z wodami toaletowymi Nicole kosztuje w zależności od ilości oferowanych w asortymencie „zapachów” ok. 10-24 tys. zł Niewielkim kosztem, ok. 10 tys. zł, można uruchomić na zasadach franchisingu produkcyjnego własną działalność montażową profili drewnianych do okien, stając się biorcą licencji firmy Stollar Systemy Okienne z Olecka. W punkty z produktami i usługami telefonii komórkowej trzeba zainwestować już ok. 50-80 tys. zł. Aby prowadzić jedną z kawiarni Cafe Nescafe, trzeba wyłożyć 80-150 tys. zł. Za licencję salonu fryzjerskiego trzeba zapłacić ponad 100 tys. zł.
Według danych firmy Profit System w 2003 roku suma inwestycji dokonanych przez franczyzobiorców wzrosła w porównaniu z rokiem ubiegłym o 8,4 proc. i wyniosła 3,4 mld zł. Tyle zainwestowali biorcy, czyli małe i średnie przedsiębiorstwa w otwarcie nowych punktów. (...) Średnia kwota inwestycji wyniosła co prawda 291 tys. zł, ale 70 proc. zainwestowało nie więcej niż 85 tys. zł, a 10 proc. nie więcej niż 20 tys. zł.
- Choć na Zachodzie jest to standard to banki w Polsce ciągle traktują po „macoszemu”, tzn. biorca jest takim samym klientem jak każdy inny, który chce zainwestować w działalność gospodarczą. Wszędzie na świecie licencja franchisingowa jest traktowana jak produkt zmniejszonego ryzyka – powiedział Gazecie Prawnej Andrzej Krawczyk, dyrektor działu Franchisingu Profit System.
Więcej: Anita Skiba, Gazeta Prawna, 24 marca 2004
                                PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
                                             
                                                Marka premium we franczyzie
                                                /04.11.2025
                                            
                                            Sklep z odzieżą premium to franczyzowa propozycja marki MOLTON. Franczyzobiorca nie musi inwestować w towar.
Pierwszy punkt Mistrza Piekarza działa dopiero od kilku miesięcy, a sieć już planuje dalszą ekspansję. Nowy model mobilnej piekarni przyciąga przedsiębiorców m.in. niską kwotą początkowej inwestycji.
Ewelina Sawicka prowadzi dwie placówki partnerskie VeloBanku. W filmie opowiada, jak wygląda franczyza bankowa od środka i z jakiego wsparcia mogą korzystać partnerzy sieci.
W Myszkowie otwarto pierwszy supermarket Bricomarché. Placówka działa w parku handlowym i jest prowadzona przez nowych franczyzobiorców Grupy Muszkieterów – Emilię Andrysiak-Jachowską i Krzysztofa Jachowskiego. To 223. sklep sieci w Polsce i 18. na Śląsku.
Sushi Bistro wprowadza zmiany w menu i chwali się wzrostami sprzedaży.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
                                             
                                                Targi Franczyza – tu zaczyna się własny biznes
                                                /31.10.2025
                                            
                                            Rozmowy, negocjacje, nagrody i nawet… para młoda. Targi Franczyza 2025 w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie udowodniły, że biznes i dobre relacje idą tu w parze.
– Inwestycja w siłownię fit+ zwraca się już po mniej więcej 24-36 miesiącach – mówi Marcin Dobrowolski, prezes sieci bezobsługowych siłowni fit+.
Podpisanie umowy franczyzy to jeden z najważniejszych momentów w drodze do własnego biznesu. Ale zanim to zrobisz, warto wiedzieć, gdzie w umowie szukać tzw. zielonych flag, a które zapisy powinny zapalić ostrzegawczą lampkę.
Żabka świętuje kolejny przełom – otwarcie 12 000. sklepu w Polsce. Firma zapowiada dalszą ekspansję – do 2028 roku chce otwierać nawet 1300 sklepów rocznie.
Po powrocie z USA Adrian Luźny stanął przed wyborem – praca na etacie w korporacji czy własny biznes. Wybrał współpracę z PSB Mrówka i dziś prowadzi dwa sklepy w Poddębicach i Łęczycy, pokazując, że przemyślana strategia i wsparcie sieci mogą przynieść realny sukces w handlu detalicznym.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...