Od cukrzycy do franczyzy
Jagoda i Robert prowadzą dwa lokale Fit Cake w Poznaniu. Ich przygoda z marką serwującą zdrowe słodycze zaczęła się od... problemów z tortem na własne wesele. Jagoda od zawsze uwielbiała piec – już na studiach przygotowywała torty i ciasta dla znajomych, brała udział w kursach i szkoleniach z tradycyjnego cukiernictwa. Jednak w pewnym momencie zdiagnozowano u niej insulinooporność, z czasem doszła również nietolerancja laktozy. Jej ukochany, Robert zmagał się natomiast z cukrzycą.
– Z powodu problemów zdrowotnych zaczęliśmy więc piec bez cukru i laktozy – wspomina Robert Wojtkowski
Gdy rozpoczęli przygotowania do ślubu, pojawiła się oczywiście kwestia toru weselnego. Musiał być bez cukru i laktozy. Para obdzwoniła dziesiątki cukierni w Poznaniu. Wszędzie słyszeli to samo: „Nie wiemy, jak to zrobić”, „Nie gwarantujemy, że tort się nie rozpadnie”. Tradycyjni cukiernicy nie chcieli podjąć wyzwania.
– A sami nie chcieliśmy przygotowywać tortu na własne wesele – śmieje się Jagoda Wojtkowska. – Ale wtedy też zrozumieliśmy, że dużo jest osób takich jak my, które potrzebują specjalistycznych słodyczy zarówno od święta, jak i na co dzień.
Zdrowa franczyza
Pandemia przesunęła ich ślub o półtora roku, ale dała też czas na szukanie rozwiązań. Postanowili sprawdzić, czy można zrobić biznes w tej branży. Przeglądali oferty franczyzowe, planowali wyjazd na targi franczyzowe do Warszawy. W końcu przypadkiem natknęli się na cukiernię z Białegostoku – Fit Cake.
– To był początek rozwoju sieci, która miała wówczas sześć placówek – opowiada Robert Wojtkowski. – Nie byli rozreklamowani, ale to było dokładnie to, czego szukaliśmy.
Para nie była początkująca w biznesie. Przez cztery lat prowadzili salony prasowe, więc temat działalności handlowej nie był im obcy. Gastronomia to jednak zupełnie inna bajka.
– Bardzo intensywnie wszystko sprawdziliśmy i przemyśleliśmy – przyznaje Jagoda Wojtkowska. – Mieliśmy mnóstwo pomysłów, które były zbieżne z kierunkiem obranym przez Ewelinę Choińską i Rafała Kościuka, czyli franczyzodawców Fit Cake.
Współpraca, nie hierarchia
Wojtkowscy zdecydowali się podpisać umowę franczyzową, a dziś prowadzą już dwa lokale Fit Cake w Poznaniu. Pierwszy znajduje się na Łazarzu przy Parku Wilsona – w kamieniczce z dużym zielonym ogrodem, fontanną i wiszącymi fotelami.
– Goście bardzo cenią ten ogród – mówi Jagoda Wojtkowska.
Drugi lokal otworzyli w największym poznańskim centrum handlowym Posnania, po drugiej stronie miasta. Tu stawiają na lifestyle i edukację.
– To ma być nie tylko przestrzeń sprzedażowa, ale także miejsce, gdzie podnosimy świadomość o produktach bezglutenowych i bezcukrowych – tłumaczy Robert Wojtkowski.
Oboje podkreślają, że są zadowoleni ze swobody, jaką daje im franczyza Fit Cake.
– To jest współpraca, a nie hierarchia – opowiada Jagoda. – Ewelina i Rafał to fantastyczni ludzie. Mamy dużą swobodę w kwestiach marketingowych, dobieraniu dostawców, wybieraniu składników. Są sugestie, ale nie nakazy.
Wsparcie od franczyzodawcy
Fit Cake otwiera zarówno tradycyjne kawiarnie, jak i lokale w formacie kontenerowym Fit Cake To Go. W sumie sieć liczy już blisko 100 placówek, w tym za granicą (m.in. Austria, Niemcy, Szwecja).
– Nasi franczyzobiorcy wybierają sprawdzony model biznesowy, który gwarantuje konkurencyjną przewagę na rynku – zapewnia Rafał Kościuk, właściciel marki Fit Cake. – Oferujemy nie tylko rozpoznawalną markę i unikalne produkty, ale także kompleksowe wsparcie na każdym etapie rozwoju biznesu. Od pomocy w wyborze lokalizacji, przez szkolenia z obsługi klienta, aż po ciągłe doradztwo operacyjne. Szczególnie format Fit Cake To Go okazuje się rewolucyjny pod względem efektywności kosztowej. Zamiast wysokich czynszów za tradycyjne lokale, franczyzobiorcy inwestują w mobilne kontenery, które można sfinansować poprzez leasing. Koszty operacyjne są znacząco niższe, a proces uruchomienia trwa zaledwie kilka dni.
WIZYTÓWKA FIT CAKE
Sieć lokali ze zdrowymi ciastami i deserami, niezawierającymi cukru, glutenu, alergenów. Rok 2024 był przełomowy dla marki. Sieć otworzyła aż 26 nowych lokali w Polsce – m.in. we Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Pabianicach, Szczecinie, Katowicach i Warszawie, a także na rynkach zagranicznych: w Rumunii, Szwecji, Austrii, Niemczech. Natomiast w pierwszym kwartale 2025 roku marka uruchomiła 10 nowych lokali w Polsce oraz podpisała umowę na otwarcie pierwszego punktu w Kanadzie.
Fit Cake poszukuje partnerów, którzy:
- prowadzą lub planują działalność w miejscowości liczącej minimum 10 tys. mieszkańców;
- utożsamiają się z misją marki promującą zdrowy styl życia;
- są gotowi do rozmowy kwalifikacyjnej z właścicielami sieci.
WSPARCIE DLA FRANCZYZOBIORCY:
- elastyczny system franczyzowy Fit Cake Flex;
- sprawdzony produkt i know-how;
- opieka prawna i wsparcie marketingowe;
- możliwość dokupowania modułów wzbogacających ofertę;
- regularnie odświeżana księga autorskich przepisów;
- profesjonalne wsparcie w zakresie wizerunku;
- nowoczesny system GIS do analizy lokalizacji;
- podręcznik operacyjny, w którym znajdziesz wszystkich dostawców, zdjęcia, porady;
- podręcznik HACCP;
- projekt technologiczny, zgodnie z którym będzie tworzona placówka oraz dzięki któremu wykorzystamy w 100 proc. możliwości lokalu;
- elastyczne podejście do każdego inwestora i pomoc na wszystkich etapach zakładania biznesu, a potem stała ewaluacja i wsparcie rozwoju.
FIT CAKE W LICZBACH
- blisko 100 placówek;
- kwota inwestycji od 22 tys. zł netto plus koszt remontu i wyposażenia kawiarni;
- miesięczna opłata franczyzowa ustalana indywidualnie lub stała kwota 800 zł netto.
Jagoda Wojtkowska, franczyzobiorczyni Fit Cake: / "Mamy dużą swobodę w kwestiach marketingowych, dobieraniu dostawców, wybieraniu składników. Są sugestie, ale nie nakazy". PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Fit Cake za granicą
/01.09.2025
Fit Cake eksploruje zagraniczne rynki. Marka weszła do Kanady i przygotowuje się do ekspansji w kolejnych krajach.
Co piąty franczyzobiorca Fit Cake decyduje się na otwarcie kolejnego lokalu.
Co drugi przedsiębiorca decydujący się na franczyzę Fit Cake wybiera tę markę jako swój pierwszy krok w biznesie. Dlaczego?
Mimo wakacji franczyzodawcy nie próżnują. Przegląd tygodnia 29 lipca-5 sierpnia.
Fit Cake otworzył 10 lokali w ciągu miesiąca. Wchodzi też na nowe, zagraniczne rynki.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Zainwestuj w formę i urodę – franczyzy beauty i fitness
/22.10.2025
23-24 października w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie odbędą się Targi Franczyza. W tym artykule przyglądamy się wystawcom z branży fitness i beauty, takim jak np. Xtreme Fitness Gyms, Fit+, Depilacja.pl, Yasumi, Paradise Studio, F45.
W Pałacu Kultury i Nauki odbyły się Targi Franczyza. Przeczytaj relację z tego wydarzenia, zainspiruj się i wybierz biznes dla siebie!
Podpisanie umowy franczyzy to jeden z najważniejszych momentów w drodze do własnego biznesu. Ale zanim to zrobisz, warto wiedzieć, gdzie w umowie szukać tzw. zielonych flag, a które zapisy powinny zapalić ostrzegawczą lampkę.
Centra VR, mobilne powerbanki, nowoczesne pralnie czy punkty pobrań – na Targach Franczyza w Warszawie będzie można sprawdzić, jak wiele twarzy ma dziś branża usług. To konkretne pomysły na biznes gotowe do wdrożenia w każdym mieście.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali