Browar i restauracja w jednym
Restauracja, w której można zjeść zarówno pizzę, jak i dania z wyższej półki, a do tego wypić prawdziwe, świeżo warzone piwo rzemieślnicze – to pomysł właścicieli marki Maxi Pizza na nową sieć.
Szeroka oferta
Projekt browaru restauracyjnego pod marką Browar Korona powstał w 2020 roku.
– Zauważyliśmy, że goście oczekują czegoś więcej niż tylko restauracji. Coraz częściej szukają kraftowego piwa, fajnego klimatu, ekskluzywnej obsługi. I są gotowi, żeby za to zapłacić – mówi Karol Molenda, odpowiedzialny za rozwój franczyzy Browaru Restauracyjnego – Browar Korona w spółce Maxipizza.
Od pomysłu do realizacji minęły dwa lata i w 2022 roku ruszył pierwszy lokal własny w Kielcach. Koncept szybko zyskał wielu zwolenników.
– Niemal od początku nasz lokal przyciąga tłumy gości. W ostatnim czasie zabudowaliśmy ogródek pergolą, żeby mógł przyjmować klientów przez cały rok – opowiada Karol Molenda.
Kluczem do jego sukcesu jest z jednej strony bogata oferta. Browar Korona proponuje szerokie menu – od popularnej pizzy, do sezonowanych steków za kilkaset złotych. Każdy znajdzie tu coś dla siebie.
Ponadto atrakcyjność restauracji znacznie zwiększa jej połączenie z produkcją piwa.
– To się przekłada na obroty. Piwo produkowane na miejscu umożliwia pominięcie pośredników w jego sprzedaży z dużych koncernów. A dla gości ten trunek produkowany na miejscu jest dużą atrakcją – mówi Karol Molenda.
Goście Browaru Korona mogą nie tylko spróbować świeżo warzonego piwa, ale i dowiedzieć się więcej o jego produkcji. W lokalu zawsze jest osoba, która opowie o piwie i oprowadzi po browarze.
– W naszym browarze warzymy piwa wyłącznie rzemieślniczymi metodami, z surowców sprowadzanych z Bawarii. Obecnie mamy w ofercie siedem stylów piwnych, ale nie wykluczamy, że w przyszłości będzie ich więcej. Wśród nich są m.in.: pils, IPA czy dunkel. Mamy też piwo bezalkoholowe – mówi Karol Molenda.
Poważna inwestycja
Duże zainteresowanie lokalem podsunęło właścicielom pomysł, żeby spróbować swoich sił we franczyzie. Ruszyła ona kilka miesięcy temu. W jej ramach franczyzodawca zapewnia projekt lokalu i całego zaplecza, wykonawców, linię browarniczą, dostawców, szkolenia, receptury.
– Pomagamy we wszystkim, co się wiąże z produkcją piwa, włącznie z pozyskiwaniem odpowiednich dokumentów i rozliczaniem się w urzędach. Taka działalność wymaga comiesięcznego składania deklaracji do urzędu skarbowego i wypełniania szczegółowej dokumentacji. W tym też pomagamy i uczymy naszych partnerów, tak, żeby w przyszłości mogli się tym zajmować samodzielnie – tłumaczy Karol Molenda.
Cała inwestycja w taki browar restauracyjny to koszt rzędu od 3,5 mln zł.
– Nasz lokal był w stanie deweloperskim, więc musieliśmy go wyposażyć od zera. Ale w przypadku, kiedy jest wykończony i trzeba go tylko dostosować do naszych wymagań, inwestycja może być niższa, choć nie wyniesie mniej niż 3,5 mln zł – mówi Karol Molenda.
Koszty są spore, bo lokal musi mieć min. 350 mkw. Optymalna wielkość to 500 mkw. z dużym ogródkiem i parkingiem. Znacznym kosztem jest także instalacja browarnicza, która jest produkowana na zamówienie w Monachium.
– Produkcja trwa około dziewięciu miesięcy od momentu zamówienia. W tym czasie należy przystosować lokal. Warto ją zainstalować, bo dzięki temu pomijamy pośredników, którzy sprzedają piwo, a poza tym goście wolą pić trunki kraftowe – mówi Karol Molenda.
Browar Korona najlepiej się sprawdzi w miejscowościach od 100 tys. mieszkańców. Na zwrot trzeba poczekać około 2,5 roku. Opłaty franczyzowe oraz warunki współpracy są negocjowane indywidualnie.
– Będą to procentowe opłaty liczone od obrotu, ale przewidujemy 18-miesięczną bonifikatę. Przez ten czas nowi partnerzy będą zwolnieni z opłat – mówi Karol Molenda.
Duże pole do popisu
Nie trzeba mieć doświadczenia w produkcji piwa, żeby otworzyć Browar Korona. Franczyzodawca zapewni odpowiednie szkolenia.
– Szkolimy zarówno w zakresie przygotowywania dań, jak i produkcji piwa. Współpracujemy też z Krakowską Szkołą Browarniczą – mówi Karol Molenda.
W restauracji trzeba zatrudnić około 25 osób. Jeśli partner planuje obsługiwać także dowozy, to trzeba pomyśleć o dodatkowych etatach dla osób, które zajmą się dostawą.
– Nasza restauracja własna oferuje zarówno sprzedaż na miejscu, jak i odbiory własne i dowozy. Opcja dostarczenia produktów do klienta to dodatkowy atut, który daje nam możliwość wstawiania naszego piwa choćby do sklepów czy pubów – mówi Karol Molenda.
Dowozy umożliwiły sieci Maxi Pizza, prowadzonej przez spółkę Maxipizza, działanie bez uszczerbku w czasie pandemii.
– Liczymy, że Browar Korona ma jeszcze większe szanse na rozwój niż pizzeria. Menu jest bardzo szerokie i zaspokaja gusta nawet najbardziej wymagających klientów – tłumaczy Karol Molenda.
Nie wyklucza on otwierania kolejnych lokali własnych w ramach sieci spółki. Prowadzi już kilka rozmów z osobami zainteresowanymi współpracą we franczyzie.
– Myślę, że nasz koncept ma duże szanse na rozwinięcie skrzydeł. W Kielcach prowadzimy pierwszy i jedyny browar restauracyjny. W Polsce podobne koncepty już działają, ale wciąż są niszą. W wielu miastach nie ma ich w ogóle. Widzimy w tym zakresie duże pole do popisu – podsumowuje Karol Molenda.
OTWIERAMY BROWAR KORONA
KOSZTY INWESTYCYJNE
- zakup i wyposażenie lokalu: od 3 mln zł
- inne: od 500 tys. zł
RAZEM: 3,5 mln zł
KOSZTY MIESIĘCZNE
- zatrudnienie pracowników: 130 tys. zł
- media: 20 tys. zł
- koszty prowadzenia działalności: 200 tys. zł
- podatki, akcyza, ZUS, serwis: 90 tys. zł
RAZEM: 440 tys. zł
SPODZIEWANE PRZYCHODY MIESIĘCZNE
Miesięcznie można liczyć na przychód rzędu 500 tys. zł. Jeśli sprzedajemy browar, także do zewnętrznych podmiotów, to może dać dodatkowe 50 tys. zł.
RAZEM: 550 tys. zł
SPODZIEWANE DOCHODY MIESIĘCZNE
550 tys. zł minus 440 tys. zł
DOCHÓD PRZED OPODATKOWANIEM
110 tys. zł
Przedstawione zestawienie jest jedynie przykładowe – sugerujemy wykonanie własnego biznesplanu dla konkretnych warunków biznesowych.


PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Koncept Mniami Ice Cream uruchomi w tym sezonie więcej nowych lodziarni, niż wcześniej było w planach.
Sieć Przybij Piątaka przyciąga już wrocławskich studentów, a teraz chce otwierać franczyzowe puby w całej Polsce.
Berlin Döner Kebap rozwija nowy format lokali, z niższą kwotą inwestycji.
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których możemy się zwrócić w każdej chwili – mówi Ewelina Ciapała, franczyzobiorczyni Lviv Croissants.
Październikowy numer "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży. Znajdziesz w nim gratisowy bilet wstępu na Targi Franczyza!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

O tym, dlaczego Xtreme Fitness Gyms stawia na wolnostojące kluby, opowiada Filip Puchalski, Commercial Director marki.
Iwona Korneluk 15 lat temu otworzyła swój pierwszy sklep pod szyldem Moodo. Jak jej się współpracuje z marką?
O wygodę i dyskrecję najłatwiej na własnym podwórku. Dlatego Laser On The Way szybko zyskuje zwolenników. Na czym polega ten koncept?
Homla chce powiększyć swoją sieć. Szuka franczyzobiorców zainteresowanych otwarciem sklepu marki w miastach powyżej 30 tys. mieszkańców.
Przejście z pracy na etacie do prowadzenia własnej działalności to decyzja wymagająca odwagi. Kasper Serafiński, właściciel sklepu Powered by Kramp, długo zastanawiał się, czy jest gotowy.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali