Kawiarnie w sieci
Nowy Rok tuż za progiem. Jaki będzie dla gastronomii?
Przypuszczam, że sytuacja w przyszłym roku nie zmieni się w stosunku do tego, z czym borykaliśmy się w 2023. Nadal będą nas dotyczyły wzrosty cen i inflacja. Ale jestem też przekonany, że firmy operujące w ramach sieci, wykorzystujące zasady dużej skali, będą miały większą szansę na przetrwanie tej trudnej sytuacji. Dla osób posiadających pojedyncze lokale, poza sieciami, przewiduję trudności w dostosowaniu się do warunków rynkowych. Naszym celem, jeśli chodzi o Cofix, jest negocjacja cen zakupowych produktów i minimalizacja kosztów operacyjnych dla naszych partnerów, co jest możliwe dzięki sile zakupowej sieci.
Jak bardzo sieć Cofix urosła w tym roku?
Kończymy rok z 18 lokalami. Otworzyliśmy siedem nowych kawiarni, jedno otwarcie przesunęło się na styczeń przyszłego roku. W 2024 roku planujemy powiększyć sieć o 15 nowych lokali. Obecnie prowadzimy negocjacje w kilku miastach wojewódzkich, w szczególności w Trójmieście, Poznaniu, Opolu i w Warszawie. Naszym celem jest również otwieranie większych kawiarni, co umożliwia wprowadzenie strategii „Beyond Coffee”. Obejmuje ona organizację w lokalu różnorodnych wydarzeń, spotkań tematycznych, koncertów czy nawet stand-upów. Doświadczenie z kawiarnią w Białymstoku pokazało nam, że taka strategia przyciąga stałych klientów, co w rezultacie przekłada się na pozytywne wyniki finansowe.
A kawiarnia to opłacalny biznes? Jak szybko wasze lokale stają się rentowne?
Czas, w jakim kawiarnia osiąga rentowność, zależy od wielu czynników. Standardowo zakładamy, że lokal osiągnie planowane przychody między trzecim a szóstym miesiącem działalności, choć nie jest to regułą. Niektóre stają się rentowne już w pierwszym miesiącu, zatem każdy przypadek jest inny.
Łatwo dziś o dobrą lokalizację?
Aktualnie mamy na rynku wiele dostępnych lokali, jednak nie jesteśmy zainteresowani lokacjami typu B lub C. Koncentrujemy się na poszukiwaniu najlepszych lokalizacji, spełniających nasze wysokie standardy, co może być czasochłonnym procesem. Wyszukujemy lokalizacje, które nie tylko są atrakcyjne, ale również dzięki stosunkowo niskim kosztom stałym, pozwalają na generowanie zadowalających obrotów nawet w tzw. niskim sezonie. Przez co minimalizujemy ryzyko inwestycyjne podejmowane przez partnera. Jako przykład podam negocjacje pewnego lokalu w samym centrum Warszawy, które trwały dokładnie 12 miesięcy. Poświeciliśmy na ten proces bardzo dużo energii, ale efekt w postaci rentowności jest więcej niż zadowalający.
Ile trzeba zainwestować w kawiarnię Cofix?
Koszt inwestycji oscyluje w granicach 250-500 tys. zł netto. Ta kwota obejmuje kaucję, remont lokalu, wyposażenie, sprzęt, meble, sprzęt IT, zatowarowanie, a także uwzględnia ewentualne straty związane z początkowym okresem działalności. Istnieje możliwość że inwestycja będzie niższa, zwłaszcza jeśli lokal nie wymaga znacznych nakładów na adaptację, a jedynie na odświeżenie, zgodne z designem marki Cofix.
Wasi franczyzobiorcy pracują osobiście w lokalach?
Rozróżniamy dwie kategorie partnerów: tych, którzy pracują jako kierownicy swojej kawiarni oraz inwestorów, dla których zatrudniamy i szkolimy kierowników, odpowiadających za funkcjonowanie lokalu. W ogóle ze swojej strony udzielamy franczyzobiorcom bardzo szerokiego wsparcia. Nasz dział rozwoju rozpoczyna poszukiwania lokalizacji zgodnie z preferencjami partnera franczyzowego, przygotowuje biznesplan oraz oferuje dostępne lokale z naszej puli. Po zaakceptowaniu biznesplanu, rozpoczynamy negocjacje z wynajmującymi, tworzymy projekt technologiczny i design, a także przystępujemy do etapu adaptacji lokalu, który nadzoruje nasz construction manager. Dział HR równocześnie rozpoczyna poszukiwania odpowiedniego personelu, który następnie zostaje przeszkolony w naszym centrum szkoleniowym. Od momentu zakończenia adaptacji lokalu uaktywnia się dział operacji, który jest w stałym kontakcie z partnerem przez cały okres trwania umowy. Najbardziej doświadczeni pracownicy Cofix wspierają nowo otwarty lokal swoją obecnością w początkowym okresie działalności, co nie generuje dodatkowych kosztów po stronie partnera.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
WIZYTÓWKA COFIX
Międzynarodowa sieć kawiarni.
- 18 lokali
- kwota inwestycji 250-500 tys. zł netto
- opłata wstępna 30 tys. zł

ZOBACZ W KATALOGU



























































































PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Koncept Mniami Ice Cream uruchomi w tym sezonie więcej nowych lodziarni, niż wcześniej było w planach.
Sieć Przybij Piątaka przyciąga już wrocławskich studentów, a teraz chce otwierać franczyzowe puby w całej Polsce.
Berlin Döner Kebap rozwija nowy format lokali, z niższą kwotą inwestycji.
Rex Concepts, masterfranczyzobiorca marki Burger King, w tym roku planuje otworzyć w Polsce cztery lokale z tym szyldem. Czy indywidualni franczyzobiorcy będą mogli skorzystać z licencji na biznes Burger Kinga?
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których możemy się zwrócić w każdej chwili – mówi Ewelina Ciapała, franczyzobiorczyni Lviv Croissants.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

O tym, dlaczego Xtreme Fitness Gyms stawia na wolnostojące kluby, opowiada Filip Puchalski, Commercial Director marki.
Zabezpieczenie antykorozyjne pojazdów to praca, przy której trzeba się napocić, ale nagrodą są wysokie marże. Jak wejść w ten biznes?
Iwona Korneluk 15 lat temu otworzyła swój pierwszy sklep pod szyldem Moodo. Jak jej się współpracuje z marką?
Przejście z pracy na etacie do prowadzenia własnej działalności to decyzja wymagająca odwagi. Kasper Serafiński, właściciel sklepu Powered by Kramp, długo zastanawiał się, czy jest gotowy.
Homla chce powiększyć swoją sieć. Szuka franczyzobiorców zainteresowanych otwarciem sklepu marki w miastach powyżej 30 tys. mieszkańców.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali