Wege na fali
– W ostatnim ciężkim dla wszystkich czasie obserwujemy trend na prowadzenie zdrowego życia i rosnącą świadomość społeczną, dotyczącą także ochrony środowiska – mówią Mateusz Woźniak, Mateusz Łuczyński i Kamil Kowalski, właściciele sieci Falla i FallaWrap. – Dodatkowy impuls to także rosnące koszty, a zarazem niska jakość mięsa. Można spodziewać się, że wegańskie jedzenie będzie nadal „mega trendem” także w 2021 roku, a co za tym idzie także przyszłość fast foodów jest wegańska.
Koncept restauracji Falla powstał w 2016 roku. Dziś ma 11 lokali w największych polskich miastach. W tym roku udało się otworzyć restauracje w Łodzi oraz w Katowicach. I także w tym roku franczyzodawcy wystartowali z nową marką – FallaWrap.
– Uruchomiliśmy ją podczas pierwszej fali pandemii, wiosną, wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu naszych gości na zdrowe i smaczne jedzenie wegańskie na wynos, w formie wrapów – wyjaśnia Mateusz Woźniak.
W 2021 roku franczyzodawcy chcą uruchomić minimum trzy restauracje Falla oraz pięć lokali FallaWrap. – Chcemy podkreślić, że nie zamykamy się tylko na rynek polski - dodają.
Koncept do wyboru
Jeśli chodzi o restauracje Falla, koncept chce się rozwijać w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców – w Polsce jest więc miejsce na jeszcze ok. 15 lokali. Najlepsze lokalizacje to centra miast lub okolice modnych towarzysko miejsc i dużych ciągów pieszych.
FallaWrap sprawdzi się natomiast w miastach powyżej 60 tys. mieszkańców. Franczyzodawcy docelowo planują 30-40 placówek.
– Będziemy także szukać lokalizacji sezonowych nad morzem i w górach i w tym modelu planujemy uruchomić 10-15 miejsc – dodaje Mateusz Łuczyński. – FallaWrap można prowadzić w różnych formatach: jako lokal w centrum miasta, ale także na osiedlu czy w food courcie galerii handlowej lub punkt mobilny typu mini food truck czy pawilon gastronomiczny.
Otwarcie obu konceptów przebiega w pięciu krokach: przedstawienie kandydatowi na franczyzobiorcę oferty współpracy, akceptacja lokalizacji, zawarcie umowy franczyzowej, budowa i odbiór restauracji, otwarcie.
– Na podstawie naszego doświadczenia, możemy stwierdzić, że powyższy proces zwykle zamyka się w 3-4 miesiące – mówi Kamil Kowalski.
Wsparcie z centrali
Franczyzodawca przygotowuje projekt technologiczny i architektoniczny dla każdego lokalu. Pomaga też w uzyskaniu wszelkich odbiorów, np. sanepidowskich, przygotowaniu dokumentacji HACCP. W przypadku restauracji kwota inwestycji mieści się w przedziale od 250 tys. zł do 400 tys. zł. Jednorazowa opłata licencyjna za wejście do sieci wynosi 15 tys. zł, miesięczna opłata franczyzowa to 5 proc. od obrotu.
Natomiast inwestycja w FallaWrap to – w zależności od formatu – od 85 do 150 tys. zł. Jednorazowa opłata za wejście do sieci to także 15 tys. zł, opłata miesięczna 6 proc. od obrotu.
Oprócz wsparcia w przygotowaniach lokalu, franczyzodawca zapewnia know-how prowadzenia biznesu, począwszy od założenia działalności poprzez zdobycie finansowania, pozyskanie lokalizacji, szkolenia. Dostarcza podręcznik franczyzowy wraz z opisem standardów oraz procedur, gwarantuje serwis polegający na kompleksowym zaopatrzeniem towarowym z dostawą oraz rozwiązaniami księgowymi. Franczyzobiorcy mogą też liczyć na pomoc w zakresie marketingu, prowadzenia social mediów.
WIZYTÓWKA MARKI FALLA
Sieć restauracji wegańskich.
- 12 restauracji
- kwota inwestycji w restaurację: 250-400 tys. zł
- kwota inwestycji w FallaWrap: 85-150 tys. zł

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Kto może zostać franczyzobiorcą McDonald's oraz w jakie koncepty gastronomiczne warto zainwestować – m.in. o tym przeczytasz w nowym numerze "Własny Biznes FRANCHISING".
Filip i Alicja Voigt mieli wątpliwości, gdy otwierali wegańską restaurację w stolicy. Czy żałują?
Prezentujemy pomysły na biznes, które z powodzeniem można łączyć z pracą na etacie lub prowadzeniem innej firmy.
Falla podpowiada franczyzobiorcom, jak otworzyć i zarabiać na restauracji z kuchnią roślinną.
Czy we franczyzie można liczyć na szybki zwrot z inwestycji? W majowym numerze miesięcznika "FRANCHISING" opisujemy biznesy, które pozwolą najszybciej zarobić.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

O wygodę i dyskrecję najłatwiej na własnym podwórku. Dlatego Laser On The Way szybko zyskuje zwolenników. Na czym polega ten koncept?
Zabezpieczenie antykorozyjne pojazdów to praca, przy której trzeba się napocić, ale nagrodą są wysokie marże. Jak wejść w ten biznes?
Homla chce powiększyć swoją sieć. Szuka franczyzobiorców zainteresowanych otwarciem sklepu marki w miastach powyżej 30 tys. mieszkańców.
Przejście z pracy na etacie do prowadzenia własnej działalności to decyzja wymagająca odwagi. Kasper Serafiński, właściciel sklepu Powered by Kramp, długo zastanawiał się, czy jest gotowy.
Iwona Korneluk 15 lat temu otworzyła swój pierwszy sklep pod szyldem Moodo. Jak jej się współpracuje z marką?
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali