Czy opłaca się otworzyć mobilny kebab?
– Wydarzenia z wiosny tego roku zaskoczyły nas wszystkich i trudno było przewidzieć ich konsekwencje. Znaleźliśmy się w zupełnie nowej sytuacji, która ostatecznie wzmocniła naszą pozycję na rynku – mówi Krzysztof Olesiak, prezes Sweet Gallery, firmy, do której należą marki: Bafra Kebab, Lodolandia, SiGelato, Kołacz na Okrągło i Rajskie Lody Tajskie.
Punkty Bafra Kebab działały nieprzerwanie, mimo zamrożenia branży gastronomicznej. Pozwolił na to model biznesowy oparty na sprzedaży przez okienko w otwartej przestrzeni.
– Tradycyjna gastronomia nie wróciła wciąż do stanu sprzed pandemii i wiele osób nadal czuje obawy przed chodzeniem do restauracji. Korzystają na tym takie miejsca jak Bafra Kebab, gdzie można zjeść bez konieczności wchodzenia do środka. Nasze dania przygotowujemy w obecności klientów, co dodatkowo wzbudza poczucie bezpieczeństwa – mówi Krzysztof Olesiak.
Biznes pod klucz
Sieć istnieje na rynku od 2017 roku i na stałe wpisała się w segment street food. Firma Sweet Gallery, do której należy Bafra Kebab, postawiła na model oparty o przyczepy gastronomiczne, gdzie klient widzi cały proces przygotowywania dań.
– Najwyższa jakość to nasz priorytet, dlatego zależało nam, żeby przyczepy wyglądały estetycznie, w przeciwieństwie do typowych lokali z kebabem. Postanowiliśmy zaproponować nowy design punktów, a także smak produktów – mówi Krzysztof Olesiak. – Przyczepy zawierają najwyższej jakości urządzenia i są wykonane zgodnie z najwyższymi standardami sanitarnymi. Nasze punkty są ergonomiczne i wyposażone w sprzęt kuchenny identyczny jak w restauracjach. Pomyśleliśmy także o przestrzeni magazynowej i chłodniach, które są w stanie pomieścić zaopatrzenie na cały tydzień. Franczyzobiorca nie musi więc posiadać dodatkowego magazynu poza punktem Bafra Kebab – zapewnia Krzysztof Olesiak.
Całkowity koszt potrzebny do rozpoczęcia biznesu to 50 tys. zł. Pozostała część kwoty jest leasingowana.
– Dostarczamy gotowy biznes pod klucz. Działalność można zacząć niemal natychmiast – mówi Krzysztof Olesiak.
Sieć Bafra Kebab nawiązała współpracę z producentami i dostawcami produktów spożywczych, wśród których najważniejsze miejsce zajmuje mięso.
– Przeprowadziliśmy wnikliwą selekcję producentów mięsa i wraz z technologami stworzyliśmy własną recepturę, wyłącznie dla naszej sieci. Dzięki temu dania serwowane przez Bafra Kebab mają unikalny i rozpoznawalny smak – zachwala Krzysztof Olesiak. – Stworzyliśmy manufakturę kebabu, w której proces produkcji odbywa się w obecności klientów. Kebab na stałe wpisał się w jadłospis Polaków, dlatego zależy nam, by to nasz produkt szczególnie zapamiętali – dodaje Krzysztof Olesiak.
Bafra Kebab w całej Polsce
Marka, która do niedawna prowadziła aktywny rozwój głównie w dużych miastach, w ostatnim czasie skupia się na mniejszych miejscowościach ok. 40 tys. mieszkańców.
– Nasz nowy kierunek rozwoju to ogromna nisza w gastronomii. W małych miastach brakuje miejsc, gdzie można zjeść i spędzić czas z rodziną i przyjaciółmi. Punkty Bafra Kebab pełnią tam dwie funkcje – gastronomiczną i integrującą lokalną społeczność. Pomysł na rozwój w mniejszych miastach jest strzałem w dziesiątkę. Dzienna sprzedaż w tamtejszych punktach może wynieść kilka tysięcy złotych, a miesięczna, kilkadziesiąt – zapewnia Krzysztof Olesiak.
Przykładem miejscowości, gdzie funkcjonują punkty Bafra Kebab, jest Granowo, Kowary, Opole, Międzyrzec Podlaski, Turek i Szamotuły. Do końca roku w planach jest jeszcze uruchomienie 20 nowych punktów. Część z nich pojawi się w małych miastach.
– Mieszkańcy mniejszych miejscowości cieszą się kiedy otwieramy punkt w ich okolicy. Czują się wyróżnieni, że duża sieć zauważa ich potrzeby. Z punktu widzenia mieszkańca dużego miasta może to dziwić, ale powstanie punktu w małej miejscowości wiąże się z olbrzymim entuzjazmem – mówi Krzysztof Olesiak.
Biznes bez wyrzeczeń
Bafra Kebab to koncept dla osób, które chciałyby otworzyć biznes gastronomiczny, ale tradycyjne restauracje są dla nich zbyt drogie i trudne w zarządzaniu. Bafra Kebab jako mała gastronomia opiera się na prostych zasadach i minimalizuje wydatki związane z utrzymaniem biznesu. Ponadto oferuje produkt, który jest łatwo dostępny i bardzo popularny.
– Nasz koncept może prowadzić każdy, niezależnie od wykształcenia czy doświadczenia zawodowego. Oferujemy kompleksową wiedzę o biznesie i wsparcie na każdym etapie prowadzenia działalności. Koncept Bafra Kebab jest elastyczny i można go sprawnie łączyć z inną aktywnością zawodową – zapewnia Krzysztof Olesiak.
Budowanie wiedzy o nowym biznesie zaczyna się od tygodniowego szkolenia w centrali Sweet Gallery. Franczyzobiorca poznaje całe know-how biznesu i zostaje wyposażony w najbardziej szczegółowe instrukcje, które obejmują codzienne funkcjonowanie punktu od momentu rozpoczęcia do zakończenia dnia pracy. Partnerzy otrzymują podręcznik operacyjny. Wiedza o koncepcie jest bardzo szczegółowa.
Franczyzobiorca nie musi się martwić o lokalizacje. Sweet Gallery posiada zespół ludzi, którzy jeżdżą po Polsce, wyszukują najlepsze lokalizacje, negocjują stawki najmu oraz podpisują umowy z wynajmującymi. Punkty Bafra Kebab funkcjonują przy dworcach autobusowych i kolejowych, na osiedlach, w centrach i galeriach handlowych oraz przy ruchliwych ulicach. Sieć nie wyklucza lokalizacji zaproponowanych przez franczyzobiorców. Takie miejsca są jednak najpierw weryfikowane pod względem potencjału sprzedażowego.
Franczyzobiorca otrzymuje wsparcie w zakresie finansowania punktu. Sweet Gallery od lat współpracuje z bankami, które za jej pośrednictwem udzielają partnerom leasingu.
– Mamy certyfikat wiarygodności, a nasza współpraca z bankami trwa od lat. Ze względu na doświadczenie, skalę działania i stabilną pozycję na rynku z naszą pomocą łatwiej dostać leasing. Cały proces trwa ok. tygodnia – mówi Krzysztof Olesiak. Firma nie rezygnuje też z partnera, który w początkowej fazie nie wykazał zdolności kredytowej. – Czasami wynika to z prostych przyczyn, które wcale nie świadczą o zasobach finansowych czy problemach. Wówczas podpowiadamy, co zrobić, by ponownie starać się o leasing, po czym ponawiamy cały proces. Ważne, by w trakcie rozmowy rekrutacyjnej kandydat na franczyzobiorcę traktował nas uczciwie i przedstawił nam swoje możliwości inwestycyjne, a my zaproponujemy mu najlepsze rozwiązanie – mówi Krzysztof Olesiak.
Wsparcie w trakcie prowadzenia działalności
Partnerzy otrzymują pomoc również w trakcie prowadzenia działalności. Nad franczyzobiorcami czuwają regionalni opiekunowie, którzy wspierają ich pracę. Są to osoby, które wcześniej pracowały w punktach Bafra Kebab, przeszły tam szkolenie, zdobyły doświadczenie i doskonale znają ofertę sieci.
Wizyty w poszczególnych punktach odbywają się przynajmniej raz w miesiącu i są najczęściej niezapowiedziane. Przedstawiciel sieci sprawdza jakość dań, czystość, obsługę klienta i przestrzeganie standardów sieci, ale przede wszystkim wspiera franczyzobiorcę w optymalizacji biznesu.
– Nie jest to kontrola, której celem jest wytykanie błędów, ale pomoc w biznesie i jego optymalizacji. Sprawdzamy, czy i gdzie jest problem, który naraża partnera na koszty, a następnie pomagamy go rozwiązać – mówi Krzysztof Olesiak.
Istotnym elementem w biznesie Bafra Kebab jest również monitoring online oraz system zdalnego kontrolowania punktu i sprzedaży za pomocą aplikacji. Dzięki nim franczyzobiorca czuwa nad biznesem, nawet gdy nie znajduje się fizycznie w punkcie. Kolejnym elementem wsparcia partnerów jest serwis.
– Nasi serwisanci przyjeżdżają w ciągu 48 godzin od zgłoszenia awarii. Większość usterek usuwana jest na miejscu, ale jeśli trzeba zabrać sprzęt do naprawy, wówczas zastępujemy go urządzeniem tymczasowym. Nie ma mowy o wstrzymaniu sprzedaży i zamknięciu punktu. Kierujemy się zasadą WIN-WIN, według której tworzymy zespół. Sukces franczyzobiorców to nasz sukces! – przekonuje Krzysztof Olesiak.
Aktualnie pod marką Bafra Kebab funkcjonuje 35 punktów. Według danych centrali zarządzającej siecią, zwrot inwestycji w biznes następuje średnio po trzech miesiącach.
Artykuł został opublikowany w numerze 5-2020 miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING"

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Sweet Gallery utrzymuje szybkie tempo rozwoju. W bieżącym roku planuje ok. 450 nowych otwarć.
Jaki biznes ma szansę powodzenia w obecnych realiach rynkowych? Dowiedz się z nowego numeru magazynu "Własny Biznes FRANCHISING".
To, że poszedłeś pracować na etat, nie oznacza, że całe życie tak musi być. Kup listopadowy numer "Własny Biznes FRANCHISING", odważ się i zmień swoje życie zawodowe.
Franczyzobiorca rzucił korporację dla rodziny i rozpoczął własny biznes. Wiosną tego roku otworzył własny punkt Bafra Kebab i już myśli o kolejnych.
Październikowy numer "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży. Znajdziesz w nim gratisowy bilet wstępu na Targi Franczyza!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

O tym, dlaczego Xtreme Fitness Gyms stawia na wolnostojące kluby, opowiada Filip Puchalski, Commercial Director marki.
Iwona Korneluk 15 lat temu otworzyła swój pierwszy sklep pod szyldem Moodo. Jak jej się współpracuje z marką?
O wygodę i dyskrecję najłatwiej na własnym podwórku. Dlatego Laser On The Way szybko zyskuje zwolenników. Na czym polega ten koncept?
Homla chce powiększyć swoją sieć. Szuka franczyzobiorców zainteresowanych otwarciem sklepu marki w miastach powyżej 30 tys. mieszkańców.
Przejście z pracy na etacie do prowadzenia własnej działalności to decyzja wymagająca odwagi. Kasper Serafiński, właściciel sklepu Powered by Kramp, długo zastanawiał się, czy jest gotowy.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali