Spojrzenie na zachód
Według danych, zebranych przez Pizzaportal.pl, 25 mln Polaków zamawia jedzenie z dowozem. Cały rynek zamówień online i offline jest wart ok. 6 mld zł. Gastro-kurierska firma Stava w swoim raporcie ocenia, że 20 proc. polskich restauracji realizuje dowozy jedzenia. Ten odsetek bardzo szybko rośnie – tylko w ciągu roku o 56 proc. Przyczyniły się do tego m.in. niehandlowe niedziele – w te dni wyraźnie wzrasta liczba zamówień z dostawą.
Stava, która swoją działalność w branży rozpoczynała w 2014 roku, a sieć franczyzową rozwija od 2017 roku, obecnie ma w Polsce 25 oddziałów. Ekspansję planuje w miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców. Niedawno franczyzodawca podjął decyzję bardzo istotną dla kandydatów na franczyzobiorców.
– Obniżyliśmy próg wejścia w biznes – informuje Paweł Aksamit, prezes Stavy. – Na otwarcie oddziału wystarczy już 50 tys. zł. Z czego wymagany kapitał własny to tylko 20 tys. zł, reszta może pochodzić z dofinansowania, które my pomagamy uzyskać: z dotacji, kredytów z Banku Gospodarstwa Krajowego.
Taka kwota (zawiera się w niej także opłata wstępna) jest wystarczająca na rozpoczęcie działalności w mniejszym mieście lub w dzielnicy dużego (franczyzodawca umożliwia uruchomienie kilku odrębnych oddziałów w dużych miastach). Wydatki początkowe to przede wszystkim zakup pojazdów oraz wyposażenia dla kierowców, m.in. smartfonów, terminali płatniczych, toreb termicznych. Na początek wystarczą trzy auta, franczyzobiorca może skorzystać z opcji najmu długoterminowego. Stava zapewnia im także kompleksowe szkolenia. Franczyzobiorcy poznają funkcjonowanie całego oddziału i uczą się, jak wygląda praca na poszczególnych stanowiskach: dostawcy, koordynatora, sprzedaż usług. Wspólnie z licencjodawcą odbywają też spotkania z restauratorami w swoim mieście i podpisują pierwsze umowy. Później już samodzielnie muszą dbać o poszerzanie liczby umów. Stava udostępnia im oprogramowanie, na bazie którego opiera się praca kurierów, przyjmowanie i realizacja zamówień.
Wyjście za granicę
Stava intensywnie szuka też partnerów na rynku niemieckim. Niedawno swoją ofertę prezentowała na targach franczyzowych we Frankfurcie. – Tak naprawdę na rynku niemieckim nie ma praktycznie żadnej konkurencji w takim modelu, w jakim my pracujemy – podkreśla Paweł Aksamit. – Nikt nie działa też w tej branży we franczyzie. Do zagospodarowania jest tam 95 proc. rynku.
Podobnie jak w Polsce, w Niemczech Stava też chciałaby otwierać oddziały w miastach liczących od 50 tys. mieszkańców. Za zachodnią granicą poszukuje indywidualnych franczyzobiorców lub masterfranczyzobiorców.
– Idealni kandydaci to Polacy z doświadczeniem zawodowym na rynku niemieckim. Choć nie zamykamy się też na współpracę z cudzoziemcami – mówi Paweł Aksamit. – Ważne, aby kandydat znał język niemiecki oraz albo polski, albo angielski.
Franczyzodawca podkreśla, że – niezależnie czy w Polsce, czy za granicą – franczyzobiorca musi liczyć się z sukcesywnym inwestowaniem w rozwój oddziału. Wraz z rozbudową bazy klientów licencjobiorca powinien inwestować w powiększenie floty i liczby kurierów.
– Jeśli franczyzobiorca angażuje się w prowadzenie biznesu, rozbudowę oddziału jest w stanie finansować w oparciu o bieżące dochody i leasingi – dodaje Paweł Aksamit.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Stava wycenia rynek dowozów jedzenia, a Xtreme Fitness Gyms podpisuje Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. Przegląd tygodnia 20-27 kwietnia.
Styczniowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży!
Targi Franczyza tuż tuż. Wśród licznych wystawców, obecnych 19-21 października w Pałacu Kultury i Nauki, najliczniej reprezentowaną branżą – jak co rok – będzie gastronomia.
W październikowym numerze miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" prezentujemy topowe franczyzy 2023. Poza tym przedstawiamy pomysły na biznes idealne dla kobiet. Do czasopisma dodajemy też prezent – bilet na Targi Franczyza.
Stava proponuje nowy model współpracy – dla inwestorów, którzy wolą mniej angażować się w prowadzenie biznesu.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

O tym, dlaczego Xtreme Fitness Gyms stawia na wolnostojące kluby, opowiada Filip Puchalski, Commercial Director marki.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Iwona Korneluk 15 lat temu otworzyła swój pierwszy sklep pod szyldem Moodo. Jak jej się współpracuje z marką?
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali