Przyszłość w automatach
Zdaniem ekspertów rynek maszyn vendingowych w Polsce jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju. Polskie Stowarzyszenie Vendingu szacuje, że w naszym kraju jest ok. 40 tys. automatów. W porównaniu z przodującą w tym zakresie Japonią, gdzie jedna maszyna przypada na 23 osoby, to naprawdę śladowe ilości. Jednak branża ma potencjał – według badań firmy Nielsen z ubiegłego roku aż 59 proc. Polaków korzysta z maszyn vendingowych raz w miesiącu lub częściej, a jedna czwarta przynajmniej raz w tygodniu. Najczęściej robią to ludzie młodzi i dzieci. Najchętniej kupujemy kawę i przekąski, ale asortyment automatów coraz bardziej się poszerza. Tę tendencję wykorzystuje właśnie firma Automnia, właściciel marki Lekomat.
– Razem ze wspólnikiem znamy rynek vendingowy i chcieliśmy na niego wejść z inną propozycją, niż napoje gazowane czy batony – mówi Paweł Mazur, franczyzodawca marki Lekomat. – Wybór padł na produkty framaceutyczne, bo Polska, w porównaniu z innymi krajami, jest w tym zakresie daleko w tyle.
Automat w dobrym miejscu
Na próbę wspólnicy kupili jedną maszynę i ustawili w miasteczku studenckim w Krakowie. Lokalizacja okazała się strzałem w dziesiątkę. Jednak sam automat nie do końca spełniał oczekiwania jego właścicieli.
– Od razu myśleliśmy o rozbudowaniu sieci do ponad 1 tys. punktów, ale potrzebowaliśmy do tego bardziej nowoczesnych maszyn – wyjaśnia Paweł Mazur.
Znaleźli je u włoskiego producenta. Nawiązali z nim współpracę i zostali dystrybutorem jego automatów na Polskę.
– Te maszyny mają przede wszystkim bardziej wygodny system podawania produktów – tłumaczy Paweł Mazur. – Wybrany produkt nie spada po prostu z półki na dół, tylko jest zwożony specjalną windą. W maszynie można też sprzedawać bardzo małe opakowania, np. saszetki. Poza tym automat ma duży, czytelny wyświetlacz, który może np. wyświetlić ulotkę czy film promocyjny, sczytać kod QR, ma skaner dowodów osobistych, kamerę i mikrofon do wideorozmów.
Ofertę Lekomatów tylko w części stanowią leki OTC, czyli dostępne w sprzedaży poza aptekami. Reszta to np. suplementy diety, plastry, maści, pojemniki na mocz, środki na potencję, prezerwatywy, podpaski i inne artykuły drogeryjne, jak choćby szczoteczki czy pasty do zębów.
Najlepsze lokalizacje dla automatów to miejsca, gdzie jest duży ruch pieszych, czyli np. galerie handlowe, dworce, przystanki, lotniska, kampusy studenckie, także sąsiedztwo aptek.
– W tej chwili mamy w naszej bazie ok. 200 lokalizacji, które możemy zaproponować franczyzobiorcom – informuje Paweł Mazur.
Ambitne plany
Do końca roku marka zamierza ustawić 10 własnych lekomatów, a w przyszłym roku kolejne 100. Oprócz tego chce też budować sieć franczyzową. Minimalny koszt zakupu automatu, w podstawowej wersji, to 10 tys. euro netto. Koszty mogą się zmieniać w zależności od tego, czy np. maszyna będzie stała wewnątrz czy na zewnątrz (gdzie potrzebuje chociażby daszka ochronnego i nagrzewania), czy decydujemy się tylko na możliwość płatności kartą, czy także gotówką itd. Franczyzodawca dowozi maszynę we wskazane miejsce i podłącza do prądu. Potrzebne jest odpowiednio twarde podłoże, bo automat waży przynajmniej 0,5 tony. Nie ma opłat wstępnych, miesięcznie franczyzobiorca płaci 50 euro (od każdej maszyny) za obsługę aplikacji, która on-line kontroluje lekomat (np. utrzymuje temperaturę, wysyła komunikaty o ewentualnych usterkach, braku produktów). Maszyny są serwisowane przez franczyzodawcę.
W jednym automacie średnio zmieści się 100 rodzajów produktów, po 10 sztuk każdego. Ostatecznie zależy to jednak od wybranej wielkości automatu, liczby modułów, które kupimy, wielkości samych produktów.
– Produkty dostępne w maszynach muszą być kupowane w sprawdzonych źródłach, hurtowniach farmaceutycznych i drogeryjnych – podkreśla Paweł Mazur. – Franczyzobiorcy mogą skorzystać z listy naszych dostawców, ale mogą też znaleźć własnych.
W samych Włoszech jest ok. 20 tys. lekomatów. Ale tam można realizować w maszynach vendingowych nawet recepty od lekarza. W Polsce prawo na to nie pozwala.
– Jednak gdyby przepisy się zliberalizowały, jesteśmy na to gotowi, bo nasze maszyny mają konieczne do tego funkcje – dodaje Paweł Mazur. – Lekarz będzie mógł wysłać elektroniczną receptę do konkretnego automatu i tam zamówienie zostanie klientowi dostarczone.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Kodano Optyk to dynamicznie rozwijająca się polska sieć salonów optycznych, oferująca unikalny system franczyzowy.
Kodano Optyk szybko rośnie na polskim rynku, planuje też zacząć budowę sieci salonów za granicą.
Rynek okularów i soczewek jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się obszarów gospodarki.
Ile kosztuje zdrowie, dowiadujemy się przy okazji choroby. A ile kosztuje biznes w branży zdrowotnej i jakie zyski może przynieść?
Michał Tarczyński prowadzi rodzinną aptekę, a obok niej franczyzowy sklep medyczny Zdrowie. Jak łączy te biznesy?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

O tym, dlaczego Xtreme Fitness Gyms stawia na wolnostojące kluby, opowiada Filip Puchalski, Commercial Director marki.
Zabezpieczenie antykorozyjne pojazdów to praca, przy której trzeba się napocić, ale nagrodą są wysokie marże. Jak wejść w ten biznes?
Iwona Korneluk 15 lat temu otworzyła swój pierwszy sklep pod szyldem Moodo. Jak jej się współpracuje z marką?
Przejście z pracy na etacie do prowadzenia własnej działalności to decyzja wymagająca odwagi. Kasper Serafiński, właściciel sklepu Powered by Kramp, długo zastanawiał się, czy jest gotowy.
Homla chce powiększyć swoją sieć. Szuka franczyzobiorców zainteresowanych otwarciem sklepu marki w miastach powyżej 30 tys. mieszkańców.
POPULARNE NA FORUM
Apteka we franczyzie?
Rzeczywiście, jeśli chodzi o franczyzę aptek to teoria na niewiele sie tu przyda. Dlatego też jeśli jesteście nadal zainteresowani tym tematem to zapraszam po kontakt....
Apteka we franczyzie?
Jestem za nawet w małych nadmorskich miejscowościach...
Apteka we franczyzie?
This article you have shared here's incredible. I like and recognize work. The factors you have talked about in this specific article are helpful. I should try to seek after...
Otwarcie sklepu "medycyna chińska"
Jak sądzicie,czy u nas by się przyjął sklep z produktami,suplementami medycyny chińskiej? Mam tu na myśli różne kremy,plastry,banki... Czy nasze społeczeństwo...
Prywatna przychodnia lekarska: Popyt na zdrowie
witam, ostatnio miałam dość poważy wypadek... jadąc na rowerze zderzyłem się z drugim rowerzystą... długo dochodziłem do siebie, w końcu postanowiłem skorzystać z...
Sklep z ziołami
W Greenport mają franczyzę gdzie oferują pełne wsparcie z zakresu prowadzenia sklepu zielarsko-medycznego. Szkolenia wewnętrzne, wsparcie w rozwoju biznesu – wszystkie...
Wyspa handlowa z suplementami diety (G-Supplements)
Popyt na suplementy raczej będzie, bo społeczeństwo jest coraz grubsze no a coraz bardziej liczy się wygląd... jednocześnie trochę zwiększa się świadomość wśród...
Prywatna przychodnia lekarska: Popyt na zdrowie
Teraz korzystam z pakietu w prywatnej przychodni i to jest tak wygodne! Nie wiem, czy kiedykolwiek zdołam się z powrotem przestawić na NFZ, jeśli zrezygnuję z pracy i...