Kebap ma chrapkę na więcej
Koncept Berlin Döner Kebap na polskim rynku działa od końca lat 90., a we franczyzie rozwija się od 2012 roku. Głównie nastawia się na rozwój w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, choć nie wyklucza też mniejszych. Aż 90 proc. placówek mieści się w galeriach handlowych. Podobnie najnowsza, otwarta w styczniu w centrum handlowym Avenida w Poznaniu. To 47. lokal marki, a siódmy w tym mieście.
– Avenida to ciekawy obiekt, ponieważ posiada bezpośrednie połączenie z dworcem kolejowym i autobusowym. Dzięki temu gwarantuje duży ruch, nie tylko mieszkańców Poznania, lecz także osób przyjezdnych – mówi Bartosz Balcerzak, menedżer marki Berlin Döner Kebap.
Do połowy tego roku marka chce rozbudować sieć do 50 placówek. Franczyzodawca pomaga dobrać odpowiedni lokal i negocjować czynsz najmu. Zanim ruszą prace nad przygotowaniem restauracji, ocenia potencjał danej lokalizacji, robiąc symulację kosztów i przychodów, na podstawie cen obowiązujących w konkretnym mieście oraz własnego doświadczenia. Dzięki temu licencjobiorca wie, jakich dochodów może się spodziewać. Wielkość lokalu zależy od tego, czy wynajmujący zapewnia strefę stolikową oraz dostęp do szatni i toalety – a w galeriach handlowych przeważnie tak jest. Minimalna potrzebna powierzchnia to jednak 40 m2.
– Każda nasza inwestycja realizowana jest w oparciu o projekty branżowe: architektoniczny, elektryczny oraz sanitarny (wodno-kanalizacyjny plus wentylacja z klimatyzacją) i każdorazowo konsultowana jest przez rzeczoznawców danej dziedziny. To gwarantuje zastosowanie właściwych rozwiązań – dodaje Karol Kostyrka, menedżer ds. rozwoju sieci Berlin Döner Kebap w Polsce.
Franczyzobiorca otrzymuje projekt technologiczny dla swojej restauracji, w którym znajduje się m.in. opis i ustawienie wszelkich potrzebnych urządzeń. Niezbędne sprzęty można podzielić na trzy grupy: grzewcze (m.in. pionowe grille do podgrzewania mięsa, grille do bułek, frytownice), chłodnicze (mroźnie i chłodnie) oraz typowo gastronomiczne (np. szatkownice). Średni koszt inwestycji w lokal Berlin Döner Kebap to 500 tys. zł – w tej kwocie zawierają się wszystkie zakupy, prace, projekty, pozwolenia itp. Franczyzobiorca powinien mieć 200 tys. zł kapitału własnego. Reszta może zostać sfinansowana leasingiem lub kredytem.
– Podczas otwarć lokali staramy się współpracować z wewnętrznym marketingiem centrów handlowych. Placówki promujemy jednak nie tylko za pomocą nośników reklamowych galerii oraz ich stron internetowych. Promocja odbywa się też m.in. w mediach społecznościowych, o nowych otwarciach piszą gastronomiczne media branżowe – wylicza Karol Kostyrka. – Nasze restauracje od początku przyciągają klientów, choć oczywiście wszystko oczywiście zależy od lokalizacji.
Kandydat na franczyzobiorcę nie musi mieć doświadczenia w gastronomii (choć mile widziana jest umiejętność zarządzania zespołem). Franczyzodawca zapewnia szkolenia, które całościowo przygotują licencjobiorcę do pracy w restauracji. Podobne szkolenia przechodzi również menedżer lokalu oraz najważniejsze osoby z personelu. Zespół szkoleniowy asystuje też podczas otwarcia nowego lokalu.
– Najczęściej franczyzobiorca osobiście prowadzi restaurację. Ale zdarzają się sytuacje, gdy inwestorem jest duża firma. Wówczas wskazane jest zatrudnienie w lokalu dedykowanego menedżera – podkreśla Karol Kostyrka. – Takie rozwiązanie daje pewność właściwej obsługi klientów.
Według szacunków licencjodawcy na zwrot z inwestycji trzeba czekać średnio około dwóch lat.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Berlin Döner Kebap rozwija nowy format lokali, z niższą kwotą inwestycji.
Sfinks podsumowuje pierwszy kwartał, a Żabka namawia do nauki. Przegląd tygodnia 6-12 kwietnia.
Intermarché obniża ceny, So Coffee nie chce marnować jedzenia, a Multi Ice Group podlicza otwarcia. Przegląd tygodnia 10-17 lutego.
Kebab stał się prawie daniem narodowym Polaków. Może więc być dobrym pomysłem na biznes. Co trzeba zrobić, żeby otworzyć i z sukcesem prowadzić kebabownię?
Nowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, jakie pomysły na biznes są opisane w styczniowym wydaniu magazynu.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Do 60 tys. zł na otwarcie placówki partnerskiej – Alior Bank kontynuuje wsparcie dla przedsiębiorców.
Franczyzodawca Fit+ postawił na ambitne tempo – co miesiąc chce podpisywać co najmniej jedną nową umowę franczyzową. Jak dotąd skutecznie realizuje założony plan.
29-30 maja w Warszawie odbędzie się XI Konferencja BEST FRANCHISE. Eksperci ocenią wpływ zmian geopolitycznych, gospodarki i technologii na przyszłość biznesu.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali