Wszystko na jedną... franczyzę
Przemysław Pogoda związał się zawodowo z gastronomią zaraz po ukończeniu szkoły średniej – chociaż nie miało to jeszcze wówczas nic wspólnego z prowadzeniem lokalu.
– Po skończeniu technikum zająłem się rozwożeniem pizzy – opowiada. – Tak się złożyło, że zupełnie prywatnie poznałem w tym czasie Tomka Jencha (franczyzodawca New York Pizza Department – przyp. red.). Zaproponował mi pracę w swojej pizzerii. Przez kolejne półtora roku rozwoziłem więc pizzę w jego lokalu.
Przez ten czas Przemysław Pogoda miał czas na to, by przyjrzeć się rozwojowi konceptu New York Pizza Department i pracy pizzerii od środka. Podobało mu się to, co widział.
– Odkładałem wtedy pieniądze na nowy samochód. Ale pomyślałem, że lepiej będzie zainwestować je we własny biznes – wspomina.
W 2015 roku otworzył swój pierwszy lokal w Krakowie. W formacie ekspres – czyli realizujący tylko zamówienia w dowozie.
– Na taki było mnie wówczas stać. Ten format jest tańszy w inwestycji – wyjaśnia franczyzobiorca. – Wydałem wtedy praktycznie wszystkie swoje oszczędności. W dniu otwarcia zostało mi na koncie 400 zł. Ten lokal to było więc moje być albo nie być.
Okazało się, że jak najbardziej „być”. Choć wymagało to wiele pracy.
– Zatrudniłem jednego pizzermena i przez kolejne dwa miesiące obaj pracowaliśmy dzień w dzień. On piekł pizzę, a ja rozwoziłem zamówienia – opowiada Przemysław Pogoda. – Ale biznes przynosił zyski. Pół roku później znalazłem ogłoszenie o wolnym lokalu po gastronomii w Wieliczce. Pomyślałem, że jak dostanę kredyt, to go wynajmę. I dostałem.
140-metrowy lokal został urządzony już z salą konsumpcyjną dla gości. Ale franczyzobiorcy tym razem nie było łatwo przebić się na rynku. W Wieliczce było już kilka pizzerii, mieszkańcy wcale nie byli spragnieni nowości.
– Kosztowało nas to pół roku ciężkiej pracy, akcji promocyjnych, nieustannego dbania o zadowolenie tych nielicznych klientów, którzy na początku zdecydowali się do nas przyjść – podkreśla franczyzobiorca New York Pizza Department. – Ale opłacało się. Dziś pizzeria ma bardzo dobre obroty.
Formaty do wyboru
Pizzerie New York Pizza Department można uruchomić w dwóch formatach. Tańszy w inwestycji jest model express, nastawiony na realizację zamówień w dostawie i na wynos. Minimalna kwota, potrzebna w tym przypadku na start, to 35 tys. zł – można się w niej zamknąć, jeśli lokal był już wcześniej przystosowany do potrzeb gastronomii. Wspomniana suma wystarczy wówczas na zakup sprzętu gastronomicznego. Druga możliwość to otwarcie pełnej restauracji, z salą konsumpcyjną. W tym przypadku wydatki będą nieco większe, potrzebny jest również większy lokal. Minimalna kwota inwestycji – przy lokalu wielkości 50 m2 – to 55 tys. zł. To suma potrzebna na zakup sprzętu gastronomicznego. Trzeba do niej doliczyć koszty ewentualnego remontu lub adaptacji. Jak informuje franczyzodawca, średnio całkowity koszt otwarcia lokalu oscyluje w granicach 2-2,5 tys. zł za 1 m2. Jednorazowa opłata licencyjna za przystąpienie do sieci wynosi 5 tys. zł. Miesięczna opłata franczyzowa to 1 tys. zł. Nie ma opłaty marketingowej.
Kilka miesięcy temu Przemysław Pogoda przejął w Krakowie kolejny lokal New York Pizza Department, tym razem już ze wspólnikiem. Sam pracuje też jako pizzermen w pizzerii w Wieliczce.
– Gdybym te kilka lat temu otwierał pierwszy lokal samodzielnie, bez wsparcia franczyzodawcy, to wątpię, czy by mi się udało – uważa. – Pamiętam, że starałem się wtedy o dofinansowanie z funduszu dla młodych przedsiębiorców. Wysłałem im biznesplan, ale odmówili. Stwierdzili, że w Krakowie działa za dużo pizzerii z dowozem i kolejny taki lokal nie ma szans bytu. A tymczasem działa już trzy lata. Dla mnie – człowieka, który nie miał pojęcia o prowadzeniu biznesu – pomoc franczyzodawcy była nieoceniona: wsparł mnie przy uruchamianiu firmy, pomógł otworzyć lokal, dał kontakty do dostawców i wynegocjowane u nich rabaty, pomógł z księgowością, promocją. Zawsze odbiera telefon, jeśli potrzebuję pomocy. Ale wiem, że nie poprowadzi biznesu za mnie. Dał mi narzędzia, ale to ja sam muszę je wykorzystywać w praktyce i pracować na swój sukces.
Ile to kosztuje? / Jak informuje franczyzodawca, średnio całkowity koszt otwarcia lokalu oscyluje w granicach 2-2,5 tys. zł za m kw. Jednorazowa opłata licencyjna za przystąpienie do sieci wynosi 5 tys. zł. PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Targi Franczyza – tu zaczyna się własny biznes
/31.10.2025
Rozmowy, negocjacje, nagrody i nawet… para młoda. Targi Franczyza 2025 w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie udowodniły, że biznes i dobre relacje idą tu w parze.
W Pałacu Kultury i Nauki odbyły się Targi Franczyza. Przeczytaj relację z tego wydarzenia, zainspiruj się i wybierz biznes dla siebie!
Targi Franczyza 2025 w Pałacu Kultury i Nauki to miejsce, gdzie pomysły na własny biznes nabierają realnych kształtów. Śledź naszą relację i przekonaj się, dlaczego warto być tam osobiście!
Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Stawiam na Mrówkę
/28.10.2025
Po powrocie z USA Adrian Luźny stanął przed wyborem – praca na etacie w korporacji czy własny biznes. Wybrał współpracę z PSB Mrówka i dziś prowadzi dwa sklepy w Poddębicach i Łęczycy, pokazując, że przemyślana strategia i wsparcie sieci mogą przynieść realny sukces w handlu detalicznym.
Sushi Bistro wprowadza zmiany w menu i chwali się wzrostami sprzedaży.
Żabka świętuje kolejny przełom – otwarcie 12 000. sklepu w Polsce. Firma zapowiada dalszą ekspansję – do 2028 roku chce otwierać nawet 1300 sklepów rocznie.
Podpisanie umowy franczyzy to jeden z najważniejszych momentów w drodze do własnego biznesu. Ale zanim to zrobisz, warto wiedzieć, gdzie w umowie szukać tzw. zielonych flag, a które zapisy powinny zapalić ostrzegawczą lampkę.
Masz lokal i głowę do biznesu? Drogerie Natura dadzą Ci resztę: silną markę, zatowarowanie i wsparcie. Możesz zarabiać od pierwszego dnia.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali