Mama otwiera kawiarnię
Aleksandra Stankiewicz, franczyzobiorczyni House of Donuts
– Od zawsze marzyłam o prowadzeniu kawiarni – opowiada Aleksandra Stankiewicz. – Chciałam, by to było przytulne miejsce, do którego mogą przyjść studenci, rodziny z dziećmi, gdzie można skorzystać z internetu, odpocząć między zajęciami.
Wiele lat Aleksandra Stankiewicz poświęciła na wychowanie trzech córek. Ale wreszcie przyszedł moment, gdy mogła zacząć realizować swoje marzenie. Od razu założyła, że skorzysta z pomocy któregoś z systemów franczyzowych, ponieważ nigdy wcześniej nie prowadziła własnego biznesu. Oferta krakowskiej firmy House of Donuts idealnie wpasowała się w jej potrzeby.
Udany start
House of Donuts to cukiernio-kawiarnie, w których podstawą menu są amerykańskie donaty. Oprócz nich lokale mają też ofertę śniadaniową, propozycje dla wegan i bezglutenowców, serwują kawę, mleka smakowe i wiele innych rzeczy. W Krakowie działają dwie własne kawiarnie marki, a pierwszą franczyzową jest właśnie lokal Aleksandry Stankiewicz, który od września zaprasza mieszkańców Katowic.
– Nie było łatwo znaleźć dobrej lokalizacji. Obejrzeliśmy sporo punktów, ale albo metraż był zły, albo czynsz za wysoki. Franczyzodawca pomagał nam w poszukiwaniach i w końcu się udało. Kawiarnia mieści się w centrum miasta, nieopodal teatru, w uliczce prowadzącej do Uniwersytetu Śląskiego – opowiada franczyzobiorczyni House of Donuts. – Lokal nie był przystosowany do potrzeb gastronomii, więc wymagał sporo pracy i nakładów. Muszę podkreślić, że franczyzodawcy przygotowali dla nas biznesplan i bardzo realnie ocenili koszty, jakie musieliśmy ponieść.
Według szacunków licencjodawcy, minimalna kwota potrzebna na uruchomienie lokalu to 59 tys. zł. Opłata licencyjna wynosi 11 tys. zł, opłaty miesięczne 750 zł. W zamian franczyzobiorca otrzymuje m.in. projekt lokalu, wizualizację, całą dokumentację potrzebną do dokonania kompletnego odbioru lokalu (m.in. dla Sanepidu, straży pożarnej, dokumentację HACAP), pomoc w doborze personelu, szkolenia dla siebie i pracowników.
– W dniu otwarcia kolejka była tak duża, że klienci stali na zewnątrz. To przerosło nasze oczekiwania – opowiada Aleksandra Stankiewicz.
W pracy wspiera ją mąż, który pomaga załatwiać różne formalności i sprawy administracyjne. Najstarsza córka zajmuje się reklamą.
– Owszem, bałam się otworzyć firmę, zwłaszcza, że przez tak długi czas poświęcałam się wyłącznie wychowaniu dzieci. Zmieniłam diametralnie swoje życie i jestem zadowolona z tej decyzji – podkreśla. – Na szczęście dobrze wybrałam franczyzodawcę. Współpraca franczyzowa jest wymagająca dla obu stron. Zdarzały mi się błędy, niedociągnięcia, bo przecież ciągle się uczę. Ale lepiej usłyszeć uwagi czy krytykę od franczyzodawcy, niż od klientów.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Sushi Bistro stawia na rozwój modelu take away
/29.10.2025
Sushi Bistro wprowadza zmiany w menu i chwali się wzrostami sprzedaży.
Tibesti2Go otwiera pizzerie nawet w kilkutysięcznych miejscowościach. Jak dołączyć do sieci?
Piotr Pożak, franczyzobiorca McDonald’s Polska, zdobył tytuł Top Franczyzobiorcy w kategorii „najszybszy wzrost w sieci”. Jak udaje mu się zarządzać czterema restauracjami?
Fit Cake eksploruje zagraniczne rynki. Marka weszła do Kanady i przygotowuje się do ekspansji w kolejnych krajach.
Franczyzodawca New York Pizza Department otworzył pierwszy lokal w Egipcie! Plany na dalszą ekspansję sieci na egipskim rynku są bardzo ambitne.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Stawiam na Mrówkę
/28.10.2025
Po powrocie z USA Adrian Luźny stanął przed wyborem – praca na etacie w korporacji czy własny biznes. Wybrał współpracę z PSB Mrówka i dziś prowadzi dwa sklepy w Poddębicach i Łęczycy, pokazując, że przemyślana strategia i wsparcie sieci mogą przynieść realny sukces w handlu detalicznym.
Rozmowy, negocjacje, nagrody i nawet… para młoda. Targi Franczyza 2025 w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie udowodniły, że biznes i dobre relacje idą tu w parze.
Żabka świętuje kolejny przełom – otwarcie 12 000. sklepu w Polsce. Firma zapowiada dalszą ekspansję – do 2028 roku chce otwierać nawet 1300 sklepów rocznie.
Podpisanie umowy franczyzy to jeden z najważniejszych momentów w drodze do własnego biznesu. Ale zanim to zrobisz, warto wiedzieć, gdzie w umowie szukać tzw. zielonych flag, a które zapisy powinny zapalić ostrzegawczą lampkę.
Masz lokal i głowę do biznesu? Drogerie Natura dadzą Ci resztę: silną markę, zatowarowanie i wsparcie. Możesz zarabiać od pierwszego dnia.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali